یك عضو هیات علمی دانشگاه گفت: کمتر از 10 درصد مخترعان از اصول و مبانی بازاریابی و تجاری سازی اطلاع دارند.
به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری خراسان، دکتر فریبرز دخانیان در کارگاه «آموزش بازاریابی و فناوری» که در محل سالن همایشهای نمایشگاه بین المللی مشهد برگزار شد گفت: بازاریابی اساس فناوری و محور اصلی تولید انبوه هر ایده نو می باشد.
وی اظهار داشت: از همان ابتدا که ایده ای به ذهن فرد می رسد باید قابلیت تجاری شدن و نشدن آن ارزیابی شود تا از صرف هزینه های زمانی و مادی جلوگیری گردد.
این کارشناس مدیریت بازاریابی استراتژیک با بیان اینکه کمتر از پنج درصد اختراعاتی که ثبت می شوند تجاری سازی شده و به تولید انبوه می رسند، گفت: خلا قوانین و مقررات موجب شده تا بستر لازم برای تبدیل ایده به تجارت در کشور فراهم نشود.
این مدرس دانشگاه افزود: تجاری سازی شامل چهار مرحله خلق ایده اولیه و مطالعات مربوط به آن، مرحله آزمایشی و پیاده سازی ایده، مرحله تولید آزمایشی و نیمه صنعتی و در نهایت تجاری سازی یافته های تحقیقاتی می شود.
وی تاکید کرد: در صورتی که مرحله اول بدون توجه به مرحله چهار یعنی تجاری سازی آغاز شود به طور حتم این ایده همانند بسیاری از اختراعات صرفا در کتابخانه ها و آزمایشگاهها می ماند.
دخانیان در رابطه با لزوم آشنایی مخترعان با اصول بازاریابی و تجاری سازی خاطر نشان كرد: هر مخترعی ابتدا باید با اصول بازاریابی آشنا شود و با این رویکرد از نظر مشاوران و متخصصان این عرصه برای تجاری سازی محصول خود استفاده نماید تا خود و جامعه از مزایای آن بهره مند شوند.
این مدرس دانشگاه گفت: تولید و صنعت کشور نیازمند صنعتگران حرفه ای است و فرد حرفه ای هم باید رفتار حرفه‌ای داشته باشد، بنابراین آگاهی دقیق و آشنایی با اصول بازار یابی از اهمیت بالایی برخوردار است.
گفتنی است در این کارگاه آموزشی که با حضور حدود 60 نفر از مدیران موسسات فناور مستقر در مراکز رشد فناوری پارک علم و فناوری خراسان برگزار گردید، محورهایی از قبیل جایگاه بازاریابی فناوری در صنعت، تحقیقات بازاریابی به عنوان ابزار اصلی برای موفقیت طرح ها و ایده های نو، استراتژی های مناسب فروش و نیز تبلیغات و مشتری مداری در بازارهای رقابتی با توجه به سهم بازار رقبا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.