تبلیغات
هفته پژوهش - مطالب تیر 1387

اردشیر عسگری ظهر امروز در سیزدهمین همایش تجلیل از معلمان پژوهنده استان همدان اظهار داشت: اقدام‌پژوهی رویكردی سازنده در راستای گسترش توانایی‌های شغلی كارورزان در عرصه‌های مختلف شغلی است كه در آموزش و پرورش نیز این اندیشه گامی مؤثر برای اصلاح و بهبود فرآیند یاددهی و یادگیری محسوب می‌شود.
وی افزود: اقدام‌پژوهی با گذر از برخی تشریفات سنتی در حوزه تحقیقات، فرصت دانش‌آفرینی و دانش‌افزایی را در سطحی فراگیرتر مهیا می‌كند به نحوی كه هر معلم می‌تواند برای بهبود فعالیت‌های آموزشی خود، طرحی نو ارائه دهد و حركت خود را به سمت بهبود و پیشرفت سوق دهد.
رئیس گروه تحقیق و پژوهش آموزش و پرورش استان همدان تصریح كرد: در سیزدهمین برنامه معلم ‌پژوهنده تعداد كل شركت‌كنندگان در استان همدان 783 نفر هستند كه از این تعداد 491 مقاله به شركت‌كنندگان زن و 292 مقاله به شركت‌كنندگان مرد اختصاص یافته است.
وی بیان داشت: از بین 783 مقاله ارسالی از مناطق 19 گانه آموزشی به پژوهشكده تعلیم و تربیت استان 368 مقاله دوره ابتدایی، 234 مقاله دوره راهنمایی، 153 مقاله دوره متوسطه و 28 مقاله مربوط به همكاران اداری بوده است.
عسگری خاطرنشان كرد: داوری هر یك از مقالات در دو مرحله صورت گرفته است و در صورت كسب حداقل 75 درصد نمره كل به عنوان برتر استانی معرفی‌ شده‌اند كه پس از ارزیابی و داوری 14 مقاله به عنوان مقالات برتر استان به پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ارسال شد.
وی گفت: از بین مقالات ارسالی به پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش 9 مقاله مربوط به همكاران زن و پنج مقاله مربوط به همكاران مرد بود.
رئیس گروه تحقیق و پژوهش آموزش و پرورش استان ادامه داد: در دوره ابتدایی پنج مقاله، راهنمایی سه مقاله، متوسطه سه مقاله و در حوزه استثنایی نیز سه مقاله به عنوان راه یافتگان به مرحله كشوری بودند كه از بین آن‌ها طرح اقدام‌پژوهی طیبه مرادی فریسا با عنوان "چگونه می‌توانم با استفاده از مشاركت همه دانش‌آموزان آنان را در كلاس انشاء فعال كنم؟ " موفق به كسب رتبه برتر كشوری شد.
وی افزود: 41 طرح اقدام‌پژوهی نیز به عنوان رتبه‌های اول تا سوم در سطح شهرستان‌ها و مناطق برگزیده شدند كه در همایش پژوهنده استانی مورد تقدیر قرار می‌گیرند.
عسگری تصریح كرد: این همایش با هدف آشناسازی فرهنگیان با تحقیق و نمونه‌های عملی اقدام‌پژوهی، تقدیر از نفرات برتر كشوری، استانی و منطقه‌ای، ارج نهادن به تلاش‌های علمی معلمان پژوهنده، نهادینه كردن فرهنگ پژوهش در عرصه یاددهی و یادگیری، ارائه گزارش نتایج برخی از پژوهش‌های اقدام‌پژوهی به منظور كاربست یافته‌ها و نیز ترویج اندیشه پژوهش در عمل در بین همه همكاران فرهنگی برگزار شده است.
وی اظهار داشت: اقدام‌پژوهی در واقع با هدف نهادینه كردن فرهنگ پژوهش و فرآیند یاددهی و یادگیری در آموزش و پرورش انجام پذیرفته است كه البته هدف بسیار با ارزشی است كه باید مورد توجه همه قرار بگیرد.
از بین مناطق 19‌ گانه به ترتیب ناحیه یك همدان با 93 مقاله، بخش خزل با 60 مقاله، شهرستان تویسركان با 53 مقاله و اسدآباد با 52 مقاله بیشترین آثار اقدام‌پژوهی را ارسال كرده‌اند.
در پایان از 14 نفر از معلمان پژوهنده برتر كشوری و استانی تجلیل به عمل آمد.


حمیدرضا قیصری بعد از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه هفتمین كنگره دانشجویان دامپزشكی ایران با بیان اینكه پژوهش و خلاقیت اساسی‌ترین نیاز جامعه است، اظهار داشت: امروزه توسعه پایدار بیشتر بر مبنای مفاهیم علمی و فرهنگی تعریف می‌شود تا اصول اقتصادی.
عضو هیئت علمی دانشكده بهداشت مواد غذایی دانشكده دامپزشكی دانشگاه شیراز، با تأكید بر اینكه میزان سرمایه‌گذاری در امر پژوهش یكی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی جوامع محسوب می‌شود، گفت: در وضعیت فعلی دانشجو باید پژوهش را یك كار جهادی بداند و این كار جهادی باید هوشمندانه باشد.
وی ایجاد تحرك و انگیزه در دانشجویان دامپزشكی به منظور افزایش فعالیت‌های علمی‌، ایجاد زمینه مناسب برای ارائه آخرین و كاربردی‌ترین یافته‌های علمی و پژوهشی دامپزشكی و تبادل اندیشه و فرهنگ میان دانشجویان را از جمله اهداف برگزاری كنگره عنوان كرد و افزود: برگزاری اینگونه فعالیت‌ها و همایش‌ها در راستای منویات مقام معظم رهبری بوده كه سبب ایجاد رقابت در بین دانشجویان شده است.
قیصری شروع به كار اجرایی كنگره را آذر ماه سال گذشته اعلام كرد و ادامه داد: مقاله‌های رسیده در 12 پانل ظرف دو روز برگزاری همایش ارائه می‌شود.
وی با اشاره به برگزاری كارگاه‌های جنبی همایش از جمله كارگاه تدوین مقالات علمی مبتنی بر ISI اظهار داشت: برنامه‌های فرهنگی همایش شامل پخش فیلم، برنامه‌های تئاتر و موسیقی در اختتامیه، بازدید از اماكن مذهبی، فرهنگی و تاریخی شیراز مانند شاهچراغ (ع)، حافظیه و سعدیه و تخت جمشید است.


معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از اجرایی شدن نقشه جامع علمی کشور از سال آینده خبر داد و تاکید کرد: در این راستا نیازمند آن هستیم که در سال آینده منابع پژوهش و فناوری کشور نسبت به سال جاری حداقل ٢ برابر شود. به گزارش ایسنا، دکتر صادق واعظ زاده دیروز در سخنرانی پیش از خطبه نمازجمعه تهران با بیان این که هفته گذشته، هفته پژوهش در سال نوآوری و شکوفایی بود، گفت: این هفته باید سرآغاز تجدید عظمت علمی ملت بزرگ ایران باشد. وی با بیان این که در کلام الهی آیات قرآن، علم به عنوان نور، بصیرت، روشنایی و سایه آرام بخش عنوان شده است گفت: در بین مقولاتی که قرآن کریم بر آن ها تاکید کرده است، مقوله علم، عالم و ملزومات کار علمی بیشترین تاکیدات را دارد به طوری که تفکر، تعقل و تدبر از جمله مفاهیمی است که در جای جای قرآن کریم به وفور یافت می شود. واعظ زاده با اشاره به این که امروز دنیای اطلاعات و عصر دانش است، افزود: در حال حاضر سخن از جامعه و اقتصاد دانش محور می شود و قرآن کریم همچون خورشیدی درخشان در مقایسه با همه کتاب ها و متون بشری از جهت تاکید بر علم و علم آموزی می درخشد و هیچ مکتب و ایدئولوژی به این اندازه بر مقوله علم آموزی تاکید نکرده است. همچنین معجزه قرآن کریم آن زمان روشن تر می شود که بیندیشیم این آیات در زمانی نازل شده که افراد با سواد انگشت شمار بوده و بر قلب کسی نازل شده که هیچ معلمی در تاریخ نداشته است. معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان این که منشاء تمامی علوم علم الهی است، خاطر نشان کرد: این علم از طریق پیامبر(ص) و ائمه (ع) به مردم نیز رسیده است و در این جریان علمی ایرانیان نقش اول را بر عهده داشته اند. این موضوع موهبتی است که خداوند به این ملت داده است و پیامبر اکرم (ص) می فرمایند اگر علم در ثریا باشد فرزندانی از فارس به آن دست خواهند یافت که البته این امر یک پیش بینی نیست بلکه یک وظیفه و تکلیف بر امت اسلامی است که با کشف رموز نهفته علمی برای همه دنیا وظیفه خطیری بر عهده دارد. واعظ زاده با بیان این که ایران نقش خود را در تمدن اسلامی به خوبی ایفا کرده است، افزود: این موضوع تا زمانی که به دستورات قرآن عمل می شد به خوبی اجرا شد اما متاسفانه در 4٠٠سال اخیر این تذکر قرآنی به درستی آویزه گوش نبوده است و جسارت نوآوری به دلایل مختلف از این ملت گرفته شد و در نهایت پرچم علم و مشعل دانش از دست ایرانیان فرو افتاد. رئیس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: درست در همین زمان کشورهای غربی با توجه زیاد به نوآوری، مرزهای دانش را گشودند و ما تنها به تقدیس دانشمندان بزرگ خود اکتفا کردیم و روش نوآورانه و منش قرآنی آن ها را فراموش کردیم. البته در این دوران نیز دانشمندانی بوده اند که تلاش کردند عظمت ایرانیان را باز یابند اما در مجموع دچار عقب ماندگی طولانی شدیم که این وضعیت تا انقلاب اسلامی که به عنوان یک نوآوری اجتماعی، سیاسی و فرهنگی موجب تجدید حیات علمی کشور شد، ادامه داشت. وی با بیان این که انقلاب اسلامی باعث خودباوری و اعتماد به نفس ملت ایران شد، اظهار کرد: در این دوران مردم اطمینان یافتند که در استعداد و توانمندی علمی و خلاقیت چیزی از دنیا کم ندارند بلکه از متوسط دنیا نیز بالاترند. دکتر واعظ زاده خاطر نشان کرد: اگر به تلاش های 3٠ساله انقلاب اسلامی نظاره کنیم، متوجه می شویم در حالی که جمعیت ما نسبت به قبل از انقلاب ٢برابر شده، تعداد دانشجویان و دانشگاه ها و مراکز علمی ٢٠برابر شده است. همچنین تعداد تولیدات علمی بین المللی ایران از 4٠٠، 5٠٠مورد به حدود 1٢، 13هزار در سال رسیده است که این اقدامات نشان دهنده یک رشد انفجاری در علم ایران است. همچنین در حال حاضر 3هزار و 5٠٠تن از نخبگان کشور تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان قرار دارند. وی در خصوص تحولات ایجاد شده در اختراعات تصریح کرد: شمار اختراعات ایران در 4، 5سال گذشته تنها به کمتر از هزار اختراع می رسید اما این رقم در سال گذشته به ٧هزار مورد رسید و امسال نیز به بیش از 1٠هزار مورد خواهد رسید. واعظ زاده با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری در سال نوآوری و شکوفایی برای ترویج نوآوری در کشور گفت:طبق مصوبه دولت تمامی امکانات علمی و فنی کشور در اختیار نخبگان قرار خواهد گرفت به طوری که آیین نامه آن ابلاغ شده است و باید در تمامی آزمایشگاه ها، پژوهشگاه ها و دستگاه های دولتی به روی هر کسی که یک ایده نوآوری دارد، باز شود. همچنین سامانه اختراعات کشور آغاز به کار کرده است و اختراعات نوآورانه ارزیابی می شود و مورد حمایت قرار می گیرد اما چنان چه خواهان سبقت از دیگران هستیم باید تلاش ها بیشتر از این زمان شود. وی تصریح کرد: برای تحقق چنین امری باید مطابق یک برنامه حرکت کنیم که به عنوان نقشه جامع علمی کشور تنظیم شده است و به زودی تصویب و از سال آینده اجرا خواهد شد، بنابراین نیازمند این هستیم که در سال آینده منابع پژوهش و فناوری ما نسبت به سال جاری حداقل ٢برابر شود که این موضوع دشوار بوده اما عملی است و راه های آن را نیز پیدا کرده ایم که با نظر دولت و مجلس این موضوع عملی خواهد شد. دکتر واعظ زاده با بیان این که باید به نوآوری در روش ها، ساختارها و برنامه ها بیش از این توجه شود، گفت: سال نوآوری و شکوفایی بازگشت به رهنمودهای قرآن است و باید تلاش های علمی با روحیه جهادی صورت گیرد زیرا تنها با برنامه و پول و تشکیلات این اقدامات عملیاتی نخواهد شد و آن چیزی که مزیت ملت ماست روحیه جهادی، بسیجی و انقلابی است. واعظ زاده گفت: برخی فعالیت های نهادها و سازمان ها هماهنگ و در یک جهت نیست که باعث می شود استفاده بهینه از سرمایه های انسانی، امکانات و منابع مادی در کشور صورت نگیرد که اینها باید هماهنگ شود و فرد نگری ها، تعصبات بخشی و دستگاهی کنار رود و همه دست به دست هم بدهیم و هر کدام بخشی از کار را بر عهده بگیریم و نباید این طور باشد که هر نهاد یا دستگاه، ساز جداگانه ای بزند که مجموعه آن ها آهنگی زیبا به گوش نرساند. وی افزود: این جریان متعلق به 3٠سال گذشته بوده که آغاز شده و خوشبختانه روز به روز تقویت و سرعت گرفته است. البته کار را دولت تنها انجام نمی دهد زیرا دولت خدمتگزار است. این جریان به دست دانشمندان، دانش پژوهان و پژوهشگران کشور است که به جلو می رود که چنان چه بتوانیم مجموع این عملیات را در طول ٢دهه آینده به پیش ببریم مصداق سخن پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) محقق خواهد شد. واعظ زاده در پایان خاطر نشان کرد: امیدواریم همه ما وظایف حساس خودمان را در این بعد، بیش از گذشته بشناسیم و در سایه رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در مسیر انجام این وظایف با ایثار و روحیه ایمانی تلاش کنیم.


دانایی محوری یکی از ارکان اساسی توسعه اقتصادی در بخش کشاورزی و تلاش برای خودکفایی است و دانش هسته ای هم فرایند تحقق این اهداف را سرعت می بخشد.
دانش هسته ای در فعالیت ها و طرح های توسعه کشاورزی کاربردهای متنوعی دارد که به انها اشاره می شود و پس از ان تاریخچه تحولات دانش هسته ای کشورمان ارائه خواهد شد.

تولید ابزارهای مقاوم به شوری و سرما

با پرتودهی بذرها می توان آنها را در برابر آب و خاک شور و مناطق سرد مقاوم کرد و از این طریق در مناطق کویری هم می توان گیاهان مقاومت را کاشت و بارور کرد.
این اقدام زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی به منظور افزایش سطح زیر کشت در زمین های شور و مناطق خشک در مناطقی از استان های خوزستان، گلستان و یزد در حال انجام است.
در این روش با استفاده از پرتودهی گاما صفات مقاومت به شوری یا سرما ایجاد می شود، این تحقیقات هم اکنون روی گندم، دانه روغنی کلزا و برنج در حال انجام است.
طرح تحقیقاتی مقاوم سازی درخت اکالیپتوس به شوری و خشکی با استفاده از انرژی هسته ای به شکل پرتودهی گاما در دست اجراست.در صورت مقاوم سازی این درخت به شوری و خشکی، با استفاده از ان از حرکت شن های روان و فرسایش خاک جلوگیری می شود و شاهد سرسبزی منطقه و تامین علوفه دام به علت تثبیت خاک خواهیم بود.

تولید میوه های بدون هسته

مراکز تحقیقاتی جهادکشاورزی بیشترین همکاری را با سازمان انرژی اتمی دارد و یکی از طرح های مشترک تولید پرتقال، نارنگی و پرتقال کم هسته در باغات تنکابن است.
خیام نکویی رئیس موسسه تحقیقاتی بیوتکنولوژی جهادکشاورزی می گوید: با استفاده از روش پرتوتابی گاما به بذر مرکبات یا میوه های هسته دار می توان با اصلاح ژنتیک میوه های با هسته کوچک یا بی هسته تولید کرد که علاوه بر خوش خوراک بودن می تواند در جذب بازارهای بین المللی و ارتقای کیفیت محصول مرکبات و میوه های هسته دار موثر باشد.

افزایش ماندگاری محصولات کشاورزی

رئیس موسسه تحقیقاتی بیوتکنولوژی جهادکشاورزی افزایش ماندگاری میوه به ویژه مرکبات را در سردخانه ها از دیگر کاربردهای انرژی هسته ای و کشاورزی می داند و می افزاید: با استفاده از پرتودهی گاما و افزایش عمر ماندگاری محصولات باغی به ویژه مرکبات می توان ضایعات میوه را کاهش داد و زمان بیشتری برای بازاریابی و صادرات این محصولات به بازارهای بین المللی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان فراهم کرد.
خیام نکویی حفظ طعم و تازگی میوه ها به ویژه مرکبات را از دیگر مزایای کاربرد انرژی هسته ای در کشاورزی دانست.
به تاخیر انداختن جوانه زدن سیب زمینی و پیاز در انبارها و حفظ کیفیت این محصولات از طرح های تحقیقاتی است که کارشناسان بخش کشاورزی و سازمان انرژی اتمی در دست مطالعه و اجرا دارند.

کاربرد انرژی هسته ای در مبارزه با آفات محصولات کشاورزی

امروزه در جهان به بهداشت محصولات غذایی اهمیت زیادی می دهند .
برای افزایش سلامت محصولات کشاورزی و کاهش مصرف سم و کود شیمیایی می توان از فناوری پرتودهی هسته ای برای آفت زدایی از محصولات بدون استفاده از انواع سموم و کودهای شیمیایی بهره برد.
صالحی جوزانی عضو هیئت علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی با اشاره به اینکه استفاده از پرتودهی گاما در آفت زدایی از محصولات هیچ آسیبی به محصول نمی رساند، می گوید: استفاده از مواد شیمیایی و سموم در مبارزه با انواع آفات و قارچ ها علاوه بر کاهش سلامت محصول سبب آلودگی محیط زیست منابع آب و خاک می شود.
این عضو هیئت علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی تصریح می کند: در کشور ۲۰ میلیون تن انواع سم برای مبارزه با آفات مصرف می شود که با جایگزینی فناوری هسته ای این میزان کاهش چشمگیری خواهد داشت.
وی می گوید : کارشناسان و متخصصان کشورمان با استفاده از انرژی هسته ای و پرتوتابی گاما ، آفات را عقیم می کنند و با رهاسازی آفات و حشره های عقیم این فعالیت اقتصادی را سالم به نسل های بعدی انتقال می دهند و به این ترتیب جمعیت آفات کاهش می یابد.
این عضو هیئت علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی می افزاید: این روش هم اکنون برای کنترل آفت کرم گلوگاه انار و بیماری میکروبی خرما که سبب ترشیدگی و شکرک این محصول می شود با همکاری کارشناسان سازمان انرژی اتمی در حال اجراست.
صالحی جوزانی اضافه می کند با پرتودهی به محصول خرما و کنترل عوامل میکروبی می توان از کاهش کیفیت سالانه ۷۰۰ هزار تن خرمای کشور جلوگیری کرد.

تولید گونه های پرمحصول و حفظ ذخایر ژنتیکی کشور

تولید گونه هایی از محصولات غذایی با حاصلخیزی بیشتر به منظور افزایش عملکرد محصول در واحد سطح و استفاده بهینه از منابع آب و خاک یکی از مهمترین کاربردهای انرژی هسته ای است.
خیام نکویی رییس موسسه بیوتکنولوژی جهادکشاورزی با تاکید بر بکارگیری انرژی هسته ای در این زمینه می گوید : به جای اینکه سطح زیر کشت را افزایش دهیم می توانیم با استفاده از پرتودهی گاما ارقام بومی کم محصول را به ارقام مقاوم پرمحصول تبدیل کنیم.
وی از کاربرد انرژی هسته ای در افزایش محصول بذر گندم طبسی خبر داده و می افزاید: با استفاده از این روش میزان برداشت محصول از گندم از یک و نیم تن در هر هکتار به ۷ تن در هر هکتار افزایش یافته است.
رئیس موسسه بیوتکنولوژی جهادکشاورزی می گوید : از انرژی هسته ای برای جلوگیری از افتادگی ساقه ذرت و گندم در اردبیل نیز استفاده شده است.
خیام نکویی اضافه می کند : با استفاده از فناوری هسته ای ساقه ذرت و گندم در منطقه اردبیل کوتاهتر و ضخیم تر شد و به این ترتیب ضایعات محصول کاهش و تولید محصول در هر هکتار افزایش یافت.
این کارشناس کشاورزی تاکید می کند با استفاده از انرژی هسته ای می توان با اصلاح و بهبود ارقام بومی این گونه ها را که به عنوان میراث طبیعی کشور است حفظ و از اختلاط آنها با ارقام غیربومی و نابودی گونه های بومی جلوگیری کرد.

افزایش سرعت تحقیقات

برخی تحقیقات کشاورزی برای رسیدن به نتیجه مطلوب زمان زیادی طلب می کند درحالی که با استفاده از فناوری هسته ای این زمان به نصف کاهش می یابد.
برای بررسی یک بذر تا رسیدن به نتیجه مطلوب در تحقیقات معمولی اگر ده سال زمان نیاز باشد در تحقیقات هسته ای به ۵ سال کاهش می یابد.
خیام نکویی رئیس موسسه بیوتکنولوژی جهادکشاورزی می گوید: در روش معمولی برای تولید بذر اصلاح شده مثلا گندم که مقاوم به خشکی یا شوری باشد به حداقل ۱۴ سال زمان نیاز است درحالی که با استفاده از فناوری هسته ای با پرتودهی گاما می توان در مدت ۵ تا ۶ سال بذر اصلاح شده گندم را تولید کرد.
منبع: www. articles.ir


    1. مدیریت در تهیه و تدوین رئوس برنامه‌های تحقیقاتی در سطح شرکت ملی صنایع پتروشیمی

    2. نظارت مدیریتی بر اجرای کلیه پروژه‌های تحقیقاتی در شرکت و مراکز تحقیق و توسعه مجتمع‌های تولیدی و شرکت اسپک.

    3. مدیریت برنامه‌ریزی برای انجام مطالعات پژوهشی لازم در جهت مطالعه شرایط فنی برای بهبود بخشیدن به کیفیت و کمیت محصولات تولیدی مجتمع‌ها.

    4. سیاستگذاری برای ایجاد ارتباط مستمر و هماهنگ واحدهای تحقیق و توسعه مجتمع‌ها با مسئولین فنی در مجتمع‌های تولیدی در راستای تشخیص مشکلات و معضلات و تنگناهای فنی در امور تولید، تجزیه و تحلیل این نوع مشکلات و بررسی امکان تعریف پروژه‌های تحقیقاتی از آنها.

    5. ایجاد هماهنگی و ارتباط مستمر با سازمانهای علمی و تحقیقاتی در داخل و خارج از کشور مانند دانشگاه‌ها و مراکز صنعتی.

    6. مدیریت اجرایی در بررسی و تعیین توانایی‌ها و ظرفیت‌های اجرایی مؤسسات تحقیقاتی و نظارت بر بکارگیری این امکانات برای رفع نیازهای پژوهشی صنایع پتروشیمی.

    7. برنامه‌ریزی برای شناسایی نیازهای تحقیقاتی در قالب پروژه‌های پژوهشی و تصویب و تنظیم قراردادها و تفاهم‌ برای طرح‌های تحقیقاتی همراه با برنامه زمان‌بندی اجرا، روش انجام کار و تضمین میزان هزینه برای ارائه به تشکیلات تحقیقاتی دولتی-خصوصی و غیره.

    8. مدیریت اجرایی در تعیین ناظران ارجح برای اجرای طرح‌های تحقیقاتی و مدیریت در بررسی و نظارت بر نحوه اجرای کار در کلیه مراحل اجرای طرح.

    9. مدیریت اجرایی برای ایجاد سیستم نظارتی و هدایت‌کننده و کنترل کننده مطلوب برای اجرای مطلوب طرح‌های تحقیقاتی مصوب و نقد چگونگی پیشرفت کار آنها، تجزیه و تحلیل گزارش‌ها و ارائه پیشنهادات به سرپرست پروژه‌ها.

    10. مدیریت دریافت، بررسی و اظهارنظر درباره طرح‌های نوآوری در سطح صنعت پتروشیمی توسط گروه‌های تخصصی-فنی، به منظور بررسی فنی-اقتصادی و تهیه خلاصه نهایی طرح نوآوری برای ارائه به شورای پژوهش پتروشیمی.

    11. نظارت بر چگونگی ایجاد گروه‌های پژوهشی برای هریک از زمینه‌های پژوهشی و فعالیت‌ آنها و ارائه پیشنهادات لازم.

    12. همفکری و همکاری در سامان‌دهی هرچه بهتر و گسترده‌تر ساختار ماتریسی شرکت و تعیین و تصویب شرح وظایف مدیران و بخش‌های مختلف.

    13. همفکری و همکاری در تهیه و تصویب آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های لازم برای تسریع هرچه بیشتر فعالیت‌های اجرائی و رفع موانع احتمالی برای موفقیت پروژه‌ها.

    14. مدیریت در بررسی و مطالعه امکانات و توانایی‌های مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی جهت استفاده از این توان و هدایت این توانها به سمت تشکیل هسته‌های پژوهشی در راستای اولویت‌های پژوهشی شرکت و کمک در پژوهش‌محوری کردن آموزش دانشگاه‌ها و استفاده از این توان در جهت تحقق هرچه سریعتر اهداف پیش‌بینی شده در برنامه استراتژیک پژوهش و فناوری پتروشیمی.

    15. مشارکت در انتخاب و بکارگیری نیروهای تحقیقاتی و مشاوران علمی – فنی برای مراکز تحقیق و توسعه مجتمع‌ها.

    16.  مشارکت در تهیه و کارشناسی بودجه تحقیقاتی شرکت، به منظور پیشنهاد به هیأت مدیره شرکت و سپس به مجمع عمومی شرکت.

    17. همفکری در تهیه و تصویب اعتبارات موردنیاز مراکز تحقیق و توسعه مجتمع‌ها در هیأت مدیره آن شرکت‌ها و مجمع عمومی.

    18. مشارکت برای کمک در تهیه استانداردهای لازم مرتبط با پتروشیمی.

    19. همفکری و همکاری مدیریتی در استفاده مطلوب از اعتبارات تخصصی به شرکت در زمینه‌های اولویت‌دار مصوب.

    20. مدیریت در تعریف و اجرای مطلوب پروژه‌های پژوهشی مشتری‌محوری و تعریف و اجرای پژوهشهای فرآیندی و کاتالیستی مبتنی بر نیاز مشتری اعلام شده از طرف پژوهش‌های مشتری محوری.

    21. مدیریت در ارتباط مستمر و مطلوب گروه‌های پژوهشی و مدیران شرکت با مراکز تحقیق و توسعه شرکت‌ها.

    22. مدیریت در پیگیری و به‌کارگیری دستاوردهای سمینارهای علمی و فنی در شرکت و مراکز تحقیق و توسعه.

    23. مدیریت در تعیین و تصویب زمینه‌های پژوهشی مراکز تحقیق و توسعه و شرکت در هیأت مدیره شرکت پژوهش و فناوری و سایرین.

    24. مدیریت در حضور مدیران پژوهشی و محققین در سمینار‌های علمی-پژوهشی داخل کشور.

    25. مدیریت در حضور مدیران و پژوهندگان در مراکز پژوهشی داخل و خارج از کشور جهت آشنایی با فعالیت‌های آنها و همچنین اخذ آموزش‌های تکمیلی لازم.

    26. برنامه‌ریزی و تعیین خط مشی‌های لازم پژوهشی و راهنمایی علمی، پژوهشی و اجرایی مراکز تحقیق و توسعه مجتمع‌ها در راستای توسعه کیفی و کمی فعالیت‌های پژوهشی آنها.

    27. سازماندهی لازم جهت انجام هدفمند پروژه‌های نیل به دانش فنی با سرعت هرچه بیشتر.

    28. مدیریت در تهیه یک سیستم پویای تشویق مادی و معنوی پژوهشگران موفق‌تر دراجرای پروژه‌ها.

    29. مدیریت در بررسی و اظهارنظر درباره مقالات علمی تحقیقاتی کارکنان صنایع پتروشیمی، که در رابطه با صنعت پتروشیمی جهت ارائه به سمینارها و کنفرانس‌های علمی تهیه و ارائه شده است.

    30. تعیین سیستم و اجرای آن در خصوص هدیه به مقالات برجسته ارائه شده توسط کارکنان صنایع پتروشیمی در مجلات علمی و همایش‌ها.

    31. نظارت و کنترل بر حسن ارجاع پروژه به سازمان‌های تحقیقاتی بر حسب اولویت‌ها و خط مشی مدون شرکت.

    32. مشارکت در راهنمایی و هدایت رؤسای ادارات تحقیق و توسعه در سطح شرکت ملی صنایع پتروشیمی در جهت شناخت منابع موردنیاز هر یک از پروژه‌ها و تدارک و تأمین منابع موردنیاز.

    33. نظارت و هماهنگ نمودن زمینه تحقیقات عملیاتی لازم برای تهیه و تولید مواد افزودنی و مواد شیمیایی لازم در صنایع پتروشیمی.

    34. نظارت بر کنترل هزینه‌های مربوط به هریک از پروژه‌های تحقیقاتی با توجه به اعتبارات مصوب آنها.

    35. نظارت و بازدید از عملیات اجرایی مربوط به پروژه‌های تحقیقاتی جهت حصول اطمینان از روند و کیفیت انجام کار مطابق استانداردهای قابل قبول و توافق شده و ارائه راهنمایی‌های لازم.

    36. مدیریت عالی در مطالعه گزارشات پیشرفت پروژه‌ها و بررسی علل تأخیر و سایر مسائل احتمالی جهت ارائه طریق و اقدامات ضروری جهت حل و فصل مسائل و تأخیرات پیش‌آمده.

    37. مشارکت فکری بر تهیه برنامه‌ریزی آموزشی مبتنی بر شغل و شاغل و اعزام همکاران به مراکز آموزشی برای کسب آموزش‌های موردنیاز.

    38. مشارکت فکری بر تهیه برنامه‌های آموزشی ویژه در داخل و خارج از کشور با حضور متخصصین برجسته داخلی و خارجی برای پژوهشگران شرکت و مراکز تحقیق و توسعه.

    39. حضور در جلسات شورای پژوهش و تهیه دستور کار آنها به نیابت از طرف مدیرعامل.

    40. انجام کلیه وظایف مندرج در اساسنامه ذیل عنوان مسئولیت‌های مدیرعامل در راستای فعالیت‌های پژوهشی، در صورت تفویض از طرف مدیرعامل.


جشنواره معرفی و تجلیل از پژوهند‌گان برتر دانشگاه علوم پزشكی تبریز با حضور علیرضا جوادزاده رئیس دانشگاه علوم پزشكی تبریز، ‌معاونان، مدیران، اساتید، اعضای هیئت علمی، كاركنان و دانشجویان دانشگاه علوم پزشكی تبریز در محل تالار شهید شایان مهر دانشكده پزشكی برگزار شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی تبریز در این مراسم از مسئله پژوهش به عنوان امری كه در كشورهای مترقی جایگاه ویژه‌ای دارد و كشورهای در حال توسعه در حال طی مسیر آن هستند، یاد كرده و گفت: در سال‌های اخیر در دانشگاه علوم پزشكی تبریز با توجه به زمان‌های گذشته شاهد توسعه و رشد خوبی بوده‌ایم و اكنون دیده می‌شود كه دانشجویان با آشنایی خوبی از پژوهش با اساتید همراهی دارند و در رسیدن به اهداف مشخص با تلاش‌های معاونت پژوهشی موفق هستند.
علیرضا جوادزاده ضمن قدردانی از زحمات معاونت پژوهشی افزود: علم به پژوهش وابسته بوده و پیشرفت بر پایه پژوهش استوار است كه در كشور ما نیز در ارزیابی‌های سالانه در رنكین‌ها شاهد فراز و نشیب‌هایی در كسب رنكین هستیم كه این امر در مسابقه طبیعی است و بدون ناراحتی از كاهش رتبه، باید به فكر علت‌یابی و تلاش در راستای كسب جایگاه از دست رفته با توجه به رقابت تنگاتنگ تمام دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور باشیم.
وی با اشاره به اینكه نتایج برنامه‌ریزی‌های اصولی در مدت زمان كوتاه به دست نمی‌آید اظهار امیدواری كرد: در آینده شاهد نتایج برنامه‌ریزی‌های علمی و دقیقی هم در بعد كمی از قبیل افزایش اعضای هیئت علمی، بسترسازی‌های آموزشی و پژوهشی و هم در بعد كیفی در زمینه تولید علم و صادرات آن با توجه به فعالیت‌های مستمر كه در معاونت تحقیقات و فناوری درحال انجام است، خواهیم بود.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی تبریز با بیان اینكه خروجی‌های پژوهش در دو حیطه قابل دستیابی است، گفت: در پژوهش علاوه بر اینكه یك كار علمی انجام می‌شود و نتیجه‌اش در علم، مدیریت یا افزایش كیفیت اثرگذار است، قسمت دیگر مربوط به درآمدزایی است كه برخی كشورها با سرمایه‌گذاری‌های خوب در این زمینه و صدور آن، سودهایی نیز كسب می‌كنند كه خوشبختانه در هر دو زمینه در دانشگاه علوم پزشكی تبریز برنامه‌ریزی و بسترسازی‌های لازم انجام شده و به زودی شاهد پیشرفت در این زمینه خواهیم بود.
جوادزاده با ابراز اینكه با توجه به وجود برخی مشكلات در زمینه‌های آموزشی، بهداشتی و غیره در دانشگاه خاطرنشان كرد: سعی شده سهم یك درصد مصوبه هیئت امنا از محل درآمدهای دانشگاه در اختیار بخش پژوهش قرارگیرد و شاهد رشد نتایج تحقیقات باشیم.
در این مراسم از برترین پژوهشگران و مخترعان دانشگاه علوم پزشكی تبریز تجلیل و رئیس دانشگاه علوم پزشكی تبریزاز ابتكار معاونت پژوهشی در دعوت از تمام معاونان پژوهش دانشگاه علوم پزشكی از ابتدای تاسیس تاكنون قدردانی كرد.



نظرسنجی

  • نظر شما درباره زمان برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری امسال چیست؟

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :