تبلیغات
هفته پژوهش - مطالب دی 1388

سازمان فناوری اطلاعات ایران در نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری دستاوردهای خود را به نمایش می گذارد.
به گزارش آژانس خبری صنعت ارتباطات (سینا)، نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری با برنامه های متنوعی نظیر برگزاری جشنواره، همایش مدیریت پژوهش و فناوری، تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر از چهارم تا نهم دی ماه از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر در محل مصلی تهران برگزار می شود.
در این نمایشگاه سازمان فناوری اطلاعات ایران به همراه سایر دستگاه های زیر مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به ارائه آخرین دستاوردها و پژوهش های صورت گرفته می پردازد.


 


پژوهشگر برگزیده گروه علوم انسانی سال 88 با اشاره به لزوم بازنگری سالانه دروس دانشگاهی علوم انسانی در کشور گفت: بازنگری دروس علوم انسانی بومی سازی این علم را تسریع می بخشد.

به گزارش ستاد خبری هفته پژوهش و فناوری، دکتر محمد نریمانی اظهار داشت: با توجه به اینکه منابع جهانی علوم انسانی هر ساله تغییر می کنند لازم است دروس دانشگاهی علوم انسانی به صورت سالیانه مورد بازنگری گروه های تخصصی قرار گرفته تا رشته های علوم انسانی کشور بتوانند همگام با کشورهای جهان پیش رفت کنند.

وی با اشاره به قدیمی بودن سرفصل های علوم انسانی در کشور تصریح کرد: بازنگری سرفصل های دروس دانشگاهی علوم انسانی، دغدغه مقام معظم رهبری در خصوص بومی سازی علوم انسانی کشور را پاسخ می دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی بیان داشت: مهم ترین گام در بومی سازی علوم انسانی همگام بودن با دیگر کشورهای جهان است که پژوهشگران و اساتید دانشگاهی کشور باید با بروز رسانی اطلاعات و دروس دانشگاهی این مهم را انجام دهند.

وی با اشاره به رشد پژوهشی و تحقیقاتی کشور طی سال های گذشته افزود: پژوهش و فعالیت های علمی کشور طی سال های گذشته رشد چشمگیری داشته است ولی از تحقیقات کاربردی در سطح جامعه استفاده کم تری شده که این امر موجب دلسردی پژوهشگران حوزه های کاربردی شده است.

نریمانی بیان داشت: در حوزه علوم انسانی کشور چاپ مقالات علمی نسبت به دیگر علوم در سطح پایین تری قرار دارد زیرا پژوهش های موجود در این حوزه نسبت به دانش علوم انسانی دیگر کشورها از سطح پایین تری برخوردار است.

وی با اشاره برگزاری هفته پژوهش و فناوری در کشور گفت: هفته پژوهش انگیزه فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی را در بین دانشگاهیان افزایش داده و موجب تکاپوی پژوهشگران در کشور شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه در این هفته از پژوهشگران برتر کشور تقدیر صورت می گیرد گفت: تقدیر مادی تنها برای پژوهشگران کشور کافی نبوده و ما امیدواریم دولت از پژوهشگران حمایت های معنوی نیز داشته باشد.

منبع : اکسیر پارک علم و فناوری خراسان به نقل از پایگاه هفته پژوهش کشور


نویسنده: آقای دکتر قراملکی

اشاره:

مرکز آموزش عالی معاونت امور اساتید، در سوم آذرماه سال جاری اقدام به برگزاری کارگاه «روش نگارش و تدوین مقالات علمی و پژوهشی» نمود که جناب آقای دکتر قراملکی اداره ی این کارگاه را به عهده داشتند، متن حاضر چکیده ای از این کارگاه می باشد. قابل ذکر است که در ابتدای این کارگاه که بیش از بیست تن از اساتید محترم گرایش مبانی نظری اسلام حضور داشتند. رئیس محترم مرکز آموزش عالی، حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر کلانتری سخنرانی نمودند که خلاصه این سخنرانی نیز در همین شماره پخش اخبار نهاد درج شده است.
معارف
امیرکلام، حضرت علی(ع) فرمود: «لاسنه افضل من التحقیق»(1)
وظیفه ما در کارگاه تدوین مقالات علمی، تمرین یک کار حرفه ای است و این کارگاه، مکمل کارگاه تحقیق است که در آن به سه مطلب خواهیم پرداخت:

1) ضرورت تدوین مقاله پژوهشی:

عضویت در هیأت علمی دو مقوم دارد: یکی از آموزش و دیگر پژوهش که در یکدیگر تأثیر متقابل دارند. این پرسش را برای خودمان مطرح کنیم که سهم ما در پژوهش های استاندارد چقدر است؟ اگر سهم ما در پژوهش های استاندارد چقدر است؟ اگر سهم و حضور ما کم باشد و مقالات ما در داخل و خارج کم چاپ شود سه مشکل مهم خواهیم داشت:
1. اطلاق هیأت علمی بر ما مجاز خواهد بود نه حقیقت زیرا همانطور که عرض شد یکی از مقومات عضو هیأت علمی پژوهش است.
2. دچار بحران هویت خواهیم شد. دانشجویان و همکاران، ما را جدی تلقی نخواهند کرد و در بررسی ها، ممیزی ها و داوری ها دچار مشکل خواهیم شد.
3. مشکل ارتقاء رتبه خواهیم داشت. اگر چند مقاله علمی پژوهشی نداشته باشیم نمی توانیم ارتقاء پیدا کنیم. در عصر حاضر، جریان علم یعنی چاپ مقالات در مجلات استاندارد.

2) موانع تدوین مقاله پژوهشی:

چرا حضور استادان معارف اسلامی در مجلات علمی، پژوهشی، آکادمیک و استاندارد کمرنگ است؟ این عدم حضور علل و عوامل گوناگونی دارد که از آن جمله است:
1. عدم شناخت منابع؛
2. ناآشنایی با قواعد مقاله نویسی؛
3. پیدا نکردن سوژه؛
4. ناتوانی در برقراری ارتباط با مجلات علمی- پژوهشی؛
5. تنگ نظری ارزیاب ها؛
6. ضعف در نیاز سنجی ها؛
7. ناآگاهی از ادبیات مقالات پژوهشی؛
8. اتکاء به پژوهش های فردی به جای پژوهش های جمعی؛
9. واقف نبودن به ارزش و اهمیت کار؛
10. محدودیت ظرفیت مجلات پژوهشی؛
11. ضعف نظریه پردازی؛
12. عدم آشنایی با نحوه فیش برداری و یادداشت مطالب؛
13. جهت گیری آموزشی مقالات به جای جهت گیری پژوهشی به دلیل تخصص استادان در امر آموزش و تدریس؛
14. فقدان تصوری دقیق از پژوهش. حضرت امیر(ع) فرمود: العامل علی غیر بصیره کالسائر علی غیر الطریق لا یزیده سرعه السیر الا بعداً (2)
تصور کامل از یک فعالیت، سبب انتخاب روش کارآمد و در نتیجه، سبب موفقیت می شود. اساتید، در آموزش، تصور خوبی از معلمی دارند به همین خاطر موفق می شوند اما در موارد پژوهش تصور کاملی از آن ندارند لذا با فعالیت های دیگر خلط می شود. مثلاً مطالعه تطبیقی یعنی چه، مطالعه تاریخی یعنی چه، نقد یعنی چه و تفاوتش با مچ گیری در چیست؟ شما باید تعریفی داشته باشید که پژوهش را از تفکر، آموزش، ترویج و مطالعات پراکنده جدا سازد.

3) آیین نگارش مقالات علمی- پژوهشی تعریف پژوهش:

پژوهش، فرآیند پردازش اطلاعات است که مهم ترین ویژگی اش زایایی، باروری و تولید علم در تاریخ آن می باشد و دارای هویت جمعی است.
آنچه در کتب و منابع یافت می شود داده هاست.
پس از سنجش و گزینش، داده ها به اطلاعات تبدیل می شوند، با پردازش اطلاعات و تجزیه و تحلیل آنها در مقاله، تولید علم صورت می گیرد پژوهش، فرآیند تولید علم است برخلاف بسط اطلاعات دیگران که توسعه است نه پژوهش.
پژوهشگر مانند زنبور عسل است که چیز جدید تولید می کند نه مثل مورچه که فقط اطلاعات را جمع می کند.
شأن مقاله این است که در مقیاس تاریخ آن علم، تولید علم کند. مقاله علمی پژوهشی، باید نوآوری داشته باشد و پیدا کردن حرف جدید در تاریخ یک علم که قبلاً نبوده، کار دشواری است. این نوآوری فقط در نظریه پردازی نیست بلکه می تواند زبان جدید، روش جدید، مسأله جدید، تعریف جدید و... در تاریخ علم باشد. اگر جهت گیری مقاله ترویجی و اطلاع رسانی باشد، مجلات علمی پژوهشی آن را چاپ نمی کنند.

مراحل پژوهش:

در پژوهش، آغاز کار، روبروشدن با مشکل است. محقق باید با تاکنیک های خاصی، مشکل را به مسأله تبدیل کند. (3) سپس فرضیه بدهد، آن را آزمایش کند و به این ترتیب، به یک نظریه برسد که مسأله را حل کند. فرضیه، پاسخ اولیه محقق به مسأله است. البته روش آزمون در علوم مختلف، متفاوت است. اگر مشکل به مسأله تبدیل نشود یک فعالیت موضوع محور انجام خواهد شد در حالیکه پژوهش یک فعالیت مسأله محور است، در تحقیقات مسأله محور، امکان مغالطه کمتر خواهد بود. بنابراین مقالات بایستی جهت گیری مسأله محوری و پژوهشی داشته باشند.

ساختار مقالات علمی- پژوهشی:

با فرض اینکه فیش ها و اطلاعات فراهم است،(4) به توضیح ساختار مقاله می پردازیم. هر مقاله ساختاری دارد که متشکل است از: عنوان، چکیده، طرح مسأله (مقدمه)، بدنه اصلی مقاله، نتیجه و منابع.

1. عنوان:

عنوان مقاله بایستی اولاً تکراری نباشد؛ ثانیاً تطویل بلاضرورت نداشته باشد؛ ثالثاً ابهام و نارسایی نداشته باشد. و رابعاً خطابی یا شعرگونه نباشد. انتخاب عنوان مثل بسته بندی یک جنس خوب است که اگر با ملاکهای صحیح صورت نگیرد جنس هم ضایع می شود.
در عنوان نباید تعبیراتی همچون: «آشنایی با»، «نگاهی به»، «درآمدی بر» و امثال آنها آورده شود. عنوان باید مشیر به مسأله مورد تحقیق باشد. به عنوان نمونه اگر عنوان مقاله ای «تحقیقی درباره ایمان» باشد دو اشکال دارد:
اولاً عبارت «تحقیقی درباره ی» نباید آورده شود زیرا استدراک می باشد. ثانیاً عنوان، مشیر به مسأله نیست. اما عناوینی همچون: «تحول پذیری ایمان» و «طلب ایمان از اهل ایمان» عناوین درستی هستند در عنوان مقاله پژوهشی اصل بر اختیار است برخلاف مقالات آموزشی که عنوان بایستی توصیف کننده باشد و اصل بر ایضاح است نه اختصار.

2. چکیده:

چکیده ی مقاله، آمیزه ای از طرح موضوع و ضرورت موضوع است. چکیده باید آیینه تمام نمای مقاله باشد. فلسفه ی آوردن چکیده، دو مطلب است:
1. چکیده مقاله در پایگاه های اطلاع رسانی اینترنت قرار می گیرد تا سایر محققان از حاصل تلاش نویسنده بهره مند و مطلع گردند.
2. چکیده، محتوای مقاله را در اختیار خواننده قرار می گیرد تا وی تصمیم بگیرد که مقاله را بخواند یا نه. به لحاظ اخلاق حرفه ای نباید وقت خواننده بی جهت تلف شود.
چکیده نویسی مهارت می خواهد و در آن بایستی به چند پرسش پاسخ داده شده بلاشد: اول اینکه مسأله ام چیست؟ دوم اینکه چرا طرحش کرده ام؟ سوم اینکه چه نظریاتی در این زمینه وجود دارد؟ و چهارم من به چه نظریه ای رسیده ام؟ چکیده باید نظر جامع را نشان دهد، نظریات رد شده و علت رد شدنشان را به خواننده ارائه کند.
ادبیات چکیده، همان ادبیات مقاله است. چکیده نباید گزارش یا فهرست باشد و در آن ارجاع نمی دهند، مثال نمی زنند. چکیده در حد یک یا دو پاراگراف و تقریباً 75کلمه (5+75کلمه) است. چکیده را بعد از آنکه مقاله تکمیل شد می نویسند.

3. کلیدواژه:

مقاله برخلاف کتاب، فهرست ندارد. کلیدواژه به جای فهرست است، کلیدواژه، کلید است از جنس واژه، نه واژه های کلیدی. نویسنده باید مباحث مهم خود را به صورت تک واژه جستجو کند و به صورت کلیدواژه نشان دهد. تعداد کلیدواژه ها حدود 6کلمه (1+6)کلمه است.

4. طرح مسأله (مقدمه)

واجب ترین عنصر در مقاله، طرح مسأله است. اگر طرح مسأله با مهارت صورت گیرد باعث می شود نویسنده از این شاخه به آن شاخه نپرد و به حواشی نپردازد. چهار مطلب را باید در طرح مسأله مطرح نمود:
1. مسأله پژوهش حاضر چیست. مسأله را تعریف می کنید و اگر مشتمل بر مسائل ریزتر است ذکر می نمایید. هر چه دقیق تر، بهتر؛ مثلاً در مورد مقاله «طلب ایمان از اهل ایمان» مسأله به این شکل مطرح می شود: خداوند در آیه 136سوره نساء مؤمنان را مخاطب خود قرار داده و ایمان آوردن را از آنها طلب می فرماید. در این آیه شریفه از طرفی خطاب به کسانی است که متلبس به ایمانند: (یا ایها الذین امنوا) از سوی دیگر، از آنها می خواهد که ایمان بیاورند: (امنوا) مفهومش این است که مؤمنان ایمان ندارند. در حقیقت در این آیه اجتماع صورت پذیرفته است و این مسأله ماست.

چند تذکر:

الف- مشکل و مسأله از یکدیگر متمایزند. عبور از مشکل به مسأله، همان طرح مسأله است که تکنیک هایی دارد.(5)
ب- باید مسأله طرح شود نه مسأله نما (مسأله کاذب). به عنوان نمونه، سؤال از اینکه خدا قبل از آفرینش جهان چه می کرده است؟ مسأله نماست نه مسأله زیرا قبل از آفرینش، زمان وجود نداشته است به عبارت دیگر باید بگوییم قبل از زمانی که زمان وجود نداشته است خدا چه می کرده است؟ که این مسأله ای کاذب است .
ج- در طرح مسأله باید توجه کنید که آیا با مسأله روبرو هستید یا مبانی را داخل مسأله نمایید. مثلاً در مقاله «علوم مورد نیاز اجتهاد» نباید به مباحثی همچون اجتهاد چیست؟ تقلید چیست؟ شرایط اجتهاد و سایر مبادی تصوریه و تصدیقیه به صورت مفصل پرداخته شود بلکه این مطالب را باید مختصر مطرح و به پی نوشت ارجاع داد.
د- مسأله نباید القاء کننده باشد. به عنوان نمونه نباید مطرح شود که: چرا جوانان، بی دین شده اند؟ این مطلب القاء کننده است. زیرا قبل از آنکه مطلب اثبات شود به شکل مسأله طرح شده است. القاء عبارت است از جستجو از علت بدون اثبات و توصیف دقیق مطلب.
ه- با طناب پوسیده ی «یا» نبایستی مسأله طرح شود. متأسفانه غالب مقالات ضعیف این گونه اند. مثلاً: اگر عنوان مقاله ای «حق یا تکلیف» باشد دچار بن بست موهوم «یا» می باشد یعنی در حالی که منع جمعی وجود ندارد اما ایهام مانعة الجمع بودن را به وجود می آورد. عناوین «علم یا ثروت»، «علم یا دین»، «دین یا آزادی» نیز چنین هستند.
2. در پاراگراف دوم طرح مسأله، پیشینه و ضرورت مسأله مطرح و نوآوری آن را منعکس می کنند.
3. پاراگراف سوم مشتمل بر روش مطالعه فرضیه و پیش فرضهاست. مثلاً روش مطالعه روش تجربی است یا تاریخی یا تطبیقی یا درون دینی یا... اگر پیش فرضها مفصل هستند، بعد از طرح، باید اولین عنوان فرعی را عبارت «پیش فرض ها» قرار دهید.
4. در طرح مسأله، باید ساختار مقاله مشخص شود اینکه مقاله چند بخش یا فصل دارد. طرح مسأله، کاری را که صورت خواهد پذیرفت تبیین می کند برخلاف چکیده که کار انجام شده را بیان می کند.

5. بدنه ی اصلی مقاله:

بدنه اصلی مقاله شامل مباحثی است که تلاش می کند فرضیه شما را به کرسی بنشاند، نظریات رقیب را نقد و نظریه خود را به خوبی مستدل کند. در مورد عناوین بدنه اصلی، چند نکته مهم است:
1. عنوان سرگردان نداشته باشید؛ معلوم شود هر عنوان زیرمجموعه کدام عنوان است، در عرض عنوان قبلی است یا زیر مجموعه او.
2. پیش فرض ها باید مطرح شوند همچنین به فرضیه های رقیب یعنی پاسخ هایی که تاکنون به مسأله مقاله داده شده پرداخته شود.
3. فرضیه نویسنده مطرح و اثبات گردد.
4. اشکالات احتمالی که می تواند بر مقاله وارد شود، مطرح و پاسخ داده شود.

6.نتیجه:

نتیجه، جوابی است که به مسأله داده ایم. در نتیجه، مقدمه چینی، ارجاع و دلیل را نمی آوریم. برخی داورها نخست به سراغ چکیده و نتیجه و سپس به سراغ بدنه اصلی مقاله می روند.

7. تقدیر و تشکر:

در صورت نیاز به تقدیر و تشکر از افراد یا مؤسسات، این عمل در پایان قبل از منابع و مأخذ آورده می شود.

8. منابع و ماخذ:

دو روش منبع نگاری وجود دارد اولی روش ویرتیش است که ارجاعات را در پی نوشت و دیگری روش هاروارد که ارجاعات را در درون متن می دهد.
معیارهای داوری داوران:
داورها و ارزیاب ها چه معیارهایی را در رد یا قبول مقاله دخالت می دهند:
1. اولویت مسأله: که مسأله مقاله دارای اولویت یا اهمیت است یا نه؟ این اهمیت از چند جهت است:
الف- به روز بودن و مبتلا به بودن.
ب- جهت گیری تاریخی یا تطبیقی داشتن.
ج- پاسخگویی خلأهای معرفتی بودن مثلاً مقاله ای که مبانی ابن جوزی را در «موضوع انگاری حدیث» از کتاب «الموضوعات» ارائه دهد، یک رخنه ی معرفتی را پر نموده است. مهم بودن اینگونه مقالات به خاطر آن است که با شناخت مبانی آن اندیشمند، راه برای نقد وی باز و هموار می گردد.
د- پاسخگویی نیازهای اجتماعی و جهانی؛ مثلاً اخلاق جهانی را طرح کند؛ به عنوان نمونه: «خیر برای همه».(6)
2. استاندارد بودن عنوان: در مبحث «عنوان مقاله» به این مطلب پرداخته شد.
3. حساسیت داورها به رخنه ها و خطاهای منطقی؛ مهم نیست چه حرفی می زنید مهم این است که دلیل، دلیل درست، صلاحیت دار و کافی باشد.
4. عدم تعصب نویسنده.
5. متناسب بودن روش با مسأله: هر مسأله ای روش خاص خود را می طلبد. اگر مسأله تاریخی است باید به روش خاص تحلیلگر تاریخی، مسأله طرح و حل گردد.
6. غنا و عمق تحلیل: تحلیل بایستی غنی و ژرف باشد و نیز حضور نویسنده و تحلیلگر به چشم بیاید. به عبارت دیگر، سرتاسر مقاله «قال» و «یقول» نباشد بلکه به نحو چشمگیر «اقول» هم داشته باشد.
7. ناروا نبودن تعمیم ها: تعمیم ناروا از مصادیق خطای منطقی است. نمی توان با ذکر یکی دو مورد، مطلب را به همه موارد تعمیم داد.
8. به کار نبردن اصطلاحات غیر فنی: باید فرق بین اصلاحات دقیقاً روشن باشد مثلاً در یک مقاله فقهی فرق «عام و مطلق» دقیقاً برای نویسنده مشخص باشد.
9. زبان خطایی نداشتن: زبان مقاله باید دقیق و مطابق با همان رشته علمی باشد.
10. عدم کلی گویی: ادعاهای گزاف با عباراتی چون: «گفته شده»، «می گویند» اشتباه است. بایستی گوینده سخن معین و مشخص باشد.
11. عدم فقر منابع مصادیق فقر منابع عبارتست از: الف- فقدان منابع ب- استفاده از منابع دست چندم ج- فقدان منابع به روز د- استفاده از منابع غیرمعتبر هـ- سوء استفاده از منابع به عبارت دیگر لشکرکشی منابع نباشد یعنی هدف نباید تکثیر بدون جهت منابع باشد.
تذکر: در مورد مراجعه به اینترنت، در مقام نقد، به هر سایتی می توانید ارجاع دهید. و نیز به برخی سایت های آکادمیک (مراکز پژوهشی و آماری و...) می توان ارجاع داد.
12. عدم جهت گیری های تجویزی توأم با ارزش داوری: لحن مقاله نباید بر اساس «باید و نباید» باشد بلکه باید بر اساس «هست و نیست» باشد. مثلاً باید بگوییم انبیاء معصوم هستند و دلایلش ذکر گردد نه اینکه باید معصوم باشند.

چند تذکر:

1. در مقالات پژوهشی، تعبیراتی مثل: «البته روشن است که» به کار نرود. زیرا اصل بر اختصار است.
2. در متن مقاله، یا نام صاحب اثر را بنویسید یا عنوان مختصر کتاب را، مشخصات کاملش را در بخش منابع بیاورید نه در متن مقاله.
3. مقاله فارسی باید تا آنجا که ممکن است با عربی مخلوط نشود. البته اگر بحث بر سیر یک جمله عربی است، آن را مختصراً می آوریم.
4. نو بودن مقاله تنها به نو بودن مسأله نیست. اگر مطالعه ی نظام مندی در مورد مطلبی صورت نگرفته، چنین مطالعه ای می تواند نو باشد.
5. در مقاله بهتر است نقل قول، غیرمستقیم و چکیده باشد؛ مگر آنکه یک قول، خودش محل نزاع باشد. در این صورت عین عبارت نقل شود.
6. عنوان مقاله می تواند پرسش یا شبه جمله باشد.
7. مقاله نباید طوری باشد که نویسنده، متهم به بی خبری بشود، لذا منابع جدید باید دیده شوند.
8. در بررسی های تطبیقی، لازم است خط کشی شود؛ مثلا فقه و حقوق خلط نگردند.
9. چند مسأله را در یک مقاله طرح نکنید زیرا حق هیچکدام ادا نخواهد شد بهتر است یک مسأله به صورت عمیق بررسی گردد.
10. به شرطی می شود به رساله ها و پایان نامه ها ارجاع داد که توصیف و تصویر یک کتاب مهم و یا نقد باشند.
11. بدون نقشه اولیه، مقاله ننویسید. یعنی ساختار را قبلاً در ذهن یا روی کاغذ بیاورید. به چند سؤال پاسخ دهید: 1. دنبال چه هستم؟ 2. نوآوری ام چیست؟ 3. از کجا به کجا می خواهم بروم؟
12. کار گروهی انجام دهید (حداقل دو نفر).
13. قبل از فرستادن مقاله به مجله، آن را ویراستاری علمی و ادبی کنید یا دست کم به نقد عده ای برسانید.
14. حتماً تشکیل پرونده علمی بدهید: شناسایی منابع، نقد منابع و اعتبارسنجی، جمع آوری آنها به ترتیب تاریخی منابع.(7)
15. مقاله را به هر مجله ای که می فرستید استاندارد آن را از نظر شکلی و روش ارجاع تقلید کنید.
16. فیش برداری باید بهره وری را افزایش دهد نه اینکه مانع باشد. فیش برداری باید دو چیز را فراهم کند: 1- تمرکز ذهنی را افزایش دهد. 2- زمان را کاهش دهد.
17. مقوم پژوهش حجم مقاله یا حجم ارجاعات نیست. مهم این است که مطالب و ارجاعات معیوب نباشند. مقوم مقاله پژوهشی، نوآوری است.

راهکارهای یافتن سوژه

با آوردن نمونه ای، روشن می شود که چگونه می توان سوژه به دست آورد موضوعی داریم به نام «ایمان». مسائل مربوط به آن عبارتند از:
1. حقیقت یا مقومات یا ارکان ایمان.
2. نسبت ایمان با عمل.
3. نسبت ایمان با معرفت.
4. نسبت ایمان با عواطف روانی (مثل سلامت روانی، افسردگی و...)
5. فرآیند پیدایش ایمان در فرد
6. تحول پذیری ایمان
7. گونه های ایمان
8. اشتداد پذیری ایمان (با مراتب ایمان)
9. ایمان در ادیان یا مذاهب مختلف. این نه مسأله را در پنج محور ذیل ضرب کنید:
1. تصویر قرآنی هر کدام از مسائل نه گانه یاد شده.
2. دیدگاه یک متکلم مثل خواجه طوسی درباره این مسائل.
3. بررسی تطبیقی دیدگاه یک مفسر با یک متکلم درباره هر یک از مسائل مذکور.
4. دیدگاه مولوی در مثنوی درباره این مسائل.
5. دیدگاه یک فیلسوف مثل ملاصدرا یا شهید مطهری درباره مسائل یاد شده.
تذکر: بررسی تطبیقی می تواند مقایسه درون دینی یا برون دینی یا مقایسه درون با درون، یا بیرون با بیرون باشد. مثلاً ایمان نزد علامه طباطبایی و آلپور یا نظر فلاسفه غرب و نظرات مولوی از موارد مقایسه درون دینی با برون دینی می باشد.(8)
با این ضرب کردن، صدها مسأله پیدا می شود، پس پیداکردن سوژه ها کار سختی نیست. کافی است از ذهن موضوع محورانه بیرون بیاییم. هر چه میزان مطالعه بیشتر و ذهن از اطلاعات انباشته تر باشد، امکان این خروج بیشتر خواهد بود.

پی نوشت ها:

1. آمدی، غررالحکم، ص61، ح684.
2. کلینی، کافی، ج1، ص43، ح1، باب من عمل بغیر علم.
3. ر.ک: اصول و فنون پژوهش، دکتر قراملکی.
4. در شماره ی بعدی، روش فیش برداری، بیان خواهد شد.
5. ر.ک: اصول و فنون پژوهش، دکتر قراملکی.
6. ر.ک: کتاب نقد شماره 31 مقاله ی آقای دکتر قراملکی.
7. توضیح بیشتر این مطلب در شماره بعدی نشریه بیان خواهد شد.
8. ر.ک: تفسیر عرفانی و زبانی قرآنی که محصول یک مطالعه تطبیقی است.
منبع: ماهنامه معارف




عضو هیئت علمی دانشگاه مالک اشتر با بیان اینکه برگزاری هفته پژوهش و فناوری نقش موثری در توسعه علم و فناوری کشور دارد گفت: باید تبلیغات در خصوص هفته پژوهش و فناوری افزایش یابد.

به گزارش ستاد خبری هفته پژوهش و فناوری دکتر سید عباس شاه مرادی اظهار داشت: برگزاری هفته پژوهش و فناوری بسیار موثر است زیرا در این هفته پژوهشگران و محققان با دستاوردهای یک دیگر آشنا می شوند.

وی اطلاع رسانی دقیق و به موقع را موجب پربارشدن این هفته عنوان کرد و افزود: اطلاع رسانی دقیق موجب می شود مردم جامعه با علم، تحقیقات و فناوری بیش تر از گذشته آشنا شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه مالک اشتر تصریح کرد: هفته پژوهش و فناوری بستر لازم برای ارائه دستاوردهای علمی و تحقیقاتی است که مسئولین باید اطلاع رسانی و تبلیغات در این خصوص را افزایش دهند.


به گزارش جنوب آنلاین به نقل از مهر،  پرویز سالاری ظهر سه شنبه در جلسه کمیته پژوهش به اعتباراتی که در اختیار کارگروه پژوهش قرار دارد اشاره کرد و بیان داشت:هم اکنون دو درصد اعتبارات هزینه ای و تملک داراییهای استان هرمزگان، دو درصد اعتبارات ملی و یک درصد درآمد بانکها و شرکتهای دولتی استان هرمزگان به پژوهش اختصاص یافته که 50 درصد کل این اعتبار در اختیار کارگروه پژوهش قرار دارد.

وی اضافه کرد: دستگاه های اجرایی استان در جلسات آینده طرحهای مطالعاتی خود را به کارگروه ارائه دهند تا در کمیته های مربوط به آن طرح بررسی شده و در نهایت با نظر استاندار اعتبار لازم تخصیص یابد.

سالاری بر کاهش فاصله ایجاد شده بین مدیران و پژوهش تاکید کرد و گفت: اگر مدیران قبل از انجام هر کاری با مطالعه طرح های پژوهشی اولویتهای نیاز حیطه کاری خود را بهتر بشناسند، اعتبارات در مسیر بهتر و مفیدتر صرف می شود.

نمایشگاه هفته پژوهش

معاون پشتیبانی استاندار هرمزگان در خصوص برپایی نمایشگاه هفته پژوهش نیز اظهار داشت: مکان این نمایشگاه با مشورت تمامی اعضا به گونه ای تعیین شود تا بیشترین بازدید کنندگان را امسال داشته باشیم.

وی خواستار حضور و همکاری تمام دستگاههای اجرایی در بهتر برگزار کردن نمایشگاه هفته پژوهش شد.


همزمان با هفته پژوهش وفناوری وبا حضور استاندار خراسان رضوی ، مدیران ارشددستگاههای اجرایی ‏وكارآفرینان تولید از نخستین پست مدولار(كمپكت ) فشارقوی برق كشوردرسطوح 63و132 كیلوولت با ‏سرمایه‌گذاری بخش خصوصی درنمایشگاه پژوهش وفناوری رونمایی شد.‏
به گزارش روابط عمومی سازمان صنایع ومعادن خراسان رضوی، طی بازدید استاندار خراسان رضوی به ‏همراه مدیران اجرایی و جمعی از پژوهشگران از غرفه های صنعت ومعدن درچهارمین نمایشگاه پژوهش و ‏فناوری،از نخستین پست مدولار(كمپكت ) با سطح132 كیلوولت فشارقوی كشور ساخت شركت مهندسی ‏اتقال نیروومخابرات شرق(مهام شرق )طی آیینی رونمایی شد. 
مهندس علیرضاخجسته مدیرعامل شركت مهام شرق در این مراسم درباره این پستها گفت: این پستها سریع ‏الاحداث بوده ودرزمان كوتاهی تولید شده ، علاوه برآن فضای كمی اشغال نموده وتمامی مراحل  طراحی ‏،ساخت، نصب و راه اندازی توسط متخصصین گروه مهام شرق انجام می پذیرد.‏
‏ وی درخاتمه گفت : پستهای كمپكت ازجدیدترین تكنیكهای تولید تجهیزات پستهای فشارقوی بهره جسته و ‏درراستای بهبودوكاهش تلفات درشبكه برق كشورمی باشد.‏
شایان ذكر است : بزودی تولید انبوه این پستها درشركت مهام شرق آغازخواهدشد


فرزین حقدل موفقیت‌هاى مرکز بین‌المللى رشد قشم در تبدیل ایده‌هاى نو و فناورانه به محصول تجارى و عرضه آن به بازار را موجب حضور پر رنگ این مرکز در نمایشگاه هفته پژوهش معاونت علمى و فناورى ریاست جمهورى و معاونت پژوهشى و فناورى وزارت علوم در تهران عنوان کرد.

وی افزود: در بخش فن‌بازار این نمایشگاه، چهار طرح از طرح‌هاى شرکت‌هاى مستقر در این مرکز شامل دید مصنوعى هواپیما(S.V.t)، آنتن‌هاى شبکه‌هاى بی‌سیم رایانه و مخابراتى، شبیه‌ساز نیروگاه بادى و ست آموزشى سلول‌هاى خورشیدى پذیرش شده است.

مدیر مرکز بین‌المللى رشد قشم خاطرنشان کرد: چهار طرح پذیرش شده بخش فن‌بازار این مرکز به همراه دستاوردهاى 10 شرکت از شرکت‌هاى زیرمجموعه مرکز بین‌المللى رشد قشم در بخش مراکز رشد و پارک‌های این نمایشگاه ارایه مى‌شود.

نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری از چهارم تا نهم دى ماه سال جارى در محل مصلاى بزرگ امام خمینى(ره) در تهران برگزار مى‌شود.


همزمان با بزرگداشت  هفته پژوهش و فن آوری

کارگاه نظام الکترونیکی دولت بادولت (G2G)در ستاد نظارت گمرکات استان تشکیل شد

در این جلسه از نمایندگان  تام الاختیار  ادارات و سازمانهای مرتبط با فرایند های گمرکی دعوت شد تا با نشست و تبادل نظر با زیر ساخت های پیاده سازی  " پنجره واحد تجاری " آشنا شوند.

همچنین فرایند های مشترک فیمابین گمرکات استان و سازمانها و ادارات ؛ استاندارد، تحقیقات صنعتی ، امور مالیاتی ، جهادکشاورزی ، صنایع و معادن ، بازرگانی ، راه آهن ، حمل نقل و پایانه ها ، سازمان اموال تمیکی و دیگر سازمان های  همجوار گمرک بررسی گردید.


مشهد- مسوول كمیته برگزاری و اطلاع رسانی نمایشگاه پژوهش و فناوری اداره كل آموزش و پرورش خراسان رضوی از كسب رتبه اول توسط این اداره كل در نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری استان خبر داد.

حسین محمد زاده روز شنبه با اعلام این خبر گفت: اداره كل آموزش و پرورش استان در فضایی با مساحت 600 متر و 24 غرفه شامل گروه های آموزش ابتدایی،راهنمایی ،حرفه و فن ،كارو دانش،پژوهش سرای خوارزمی ،آموزش و پرورش استثنایی،گروه فن آوری و اطلاعات، مركز تربیت معلم پیامبر اعظم (ص) ،گروه مشاوره ،تربیت بدنی،امور بانوان ،آموزش از راه دور در این نمایشگاه حضور یافت.
وی گفت:برگزاری مسابقه و ارائه خدمات رایگان به بازدید كنندگان با استفاده از دستگاه فشار سنج چشم ،ارائه خدمات تخصصی غربالگری چشم و بینایی سنجی ،ارزیابی اختلالات تلفظی و مسابقه شناسایی فكر برتر از برنامه های آموزش پرورش در این نمایشگاه بوده است.
وی ضمن اشاره به رونمایی از اختراعات دانش آموزان ،تبیین اهمیت پژوهش،گسترش روحیه تحقیق و فعالیتهای علمی و فن آوری نوجوانان ،كاربردهای گروه پژوهش ها و افزایش تعامل بین مراكز دولتی و بخش خصوصی و مراكزاموزشی پژوهشی را از اهداف حضور در این جشنواره ذكر كرد.
او افزود : معرفی دانش آموزان برتر جشنواره خوارزمی ،معرفی روش های نوین آموزشی ،ارائه طرح ها و دست سازه های دانش آموزان و ارسال بسته های ویژه مدارس چند پایه و معلول روستایی و مقطع پیش دبستانی با رویكرد آموزشهای قرآنی از دیگر اهداف این جشنواره ونمایشگاه بوده است.


سمینار گمرک الکترونیک به پاس و گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن مشهد برگزار گردید.

در این جلسه ابتدا مهندس احمد صالحی مدیر پروژه آسپکودای جهانی "گمرک ایران" درمورد گمرک الکترونیک وپنجره واحد تجاری ، گفت:

همزمان با مطرح شدن طرح تحول اقتصادی در دولت، برای سازمان هایی از جمله گمرک برنامه هایی تعریف شد و ۸ برنامه نیز در گمرک جمهوری اسلامی در دستور کار قرار گرفت که یکی از  آن ها گمرک الکترونیکی است.

مهندس احمد صالحی افزود: بر پایه تجربیات موفق، سیستم های تحقق بخش گمرک الکترونیک تهیه شده است که این سیستم مبتنی بر وب است.

وی ادامه داد: این طرح در نوامبر ۲۰۰۸ با پیش بینی ۷میلیون دلار اعتبار آغاز شد و محدوده اجرای طرح، ۵۰ گمرک ایران است که ۹۰درصد عملیات تجاری کشور در این ۵۰گمرک انجام می شود.

وی افزود: قرار است این طرح طی ۷فاز در مدت بالغ بر ۳ سال پیاده سازی شود که فاز ۴و۵ آن به صورت آزمایشی در گمرکات مشهد و سرخس انجام می شود.

وی ادامه داد: در ۹ماهه امسال فقط ۱۷درصد گمرکات کشور تحت پوشش این طرح قرار نگرفتند.

وی مهم ترین ویژگی های پروژه گمرک الکترونیک را امکان اظهار الکترونیکی کالا توسط صاحبان کالا، اعمال مدیریت ریسک با انتخاب اتوماتیک مسیر اظهارنامه، ارزیاب و کارشناس، ارائه آمار صحیح و لحظه ای برای واحدهای مختلف و جلوگیری از جعل و دستکاری در اسناد گمرکی اعلام کرد. وی همچنین از انجام پنجره واحد تجاری در ۱۶گمرک مهم کشور خبر داد.

سپس مهندس بهرامی زاده معاون اداره کل فناوری اطلاعات استانداری خراسان رضوی گفت: ۱۰ سیستم ویژه توسعه الکترونیک استان در سطح کشور اجرایی می شود.

که سه مورد از برنامه ها در اولویت استان قرار دارد که امنیت داده ها با حدود هفتاد درصد پیشرفت، اولین مورد است.

وی افزود: دومین مورد توسعه فرآیندهای الکترونیکی در برنامه هاست که از سال 86 شروع و در حال حاضر 168 فرمت الکترونیکی در استان وجود دارد.

مهندس بهرامی زاده خاطر نشان کرد: توسعه پروژه های خاص الکترونیک G2G در گمرکات استان و بیمه خدمات درمانی در دستورکار قرار دارد تا امسال اجرا شود.

وی همچنین پیرامون امنیت داده ها در استان گفت:رویکرد اصلی ما امسال در استان امنیت داده ها بوده که سازمان ها با تهیه طرح و دریافت اعتبار می توانند به لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری اقدام کنند.

او تاکید کرد: در سال جاری اعتبارات امنیت داده های استان حدود 280 درصد رشد داشته است.

وی برنامه دیگر این اداره کل را توسعه پروژه های G2Gدولت الکترونیک استان دانست و افزود: امسال انجام دو پروژه G2G در گمرکات استان و یک پروژه نیز در بیمه خدمات درمانی در دستور کار قرار گرفته است.

در پایان دکتر مونا زهتابی مدیر آموزش های آزاد و خدمات فنی و تخصصی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران نیز در این سمینار، پرداخت الکترونیکی، تبادل الکترونیکی داده ها، زیرساخت های ردیابی کالا، مرکز داده ها، زیرساخت های امنیتی هم چون گواهی الکترونیکی، زیرساخت های ارتباطی و نیز تدوین سند چارچوب  تعاملات الکترونیکی دولت را زیرساخت های فنی پنجره واحد تجاری دانست.

مونا زهتابی با اشاره به منافع تجارت الکترونیکی برای جامعه، افزود: با سفارش کالاها به صورت الکترونیکی، ترافیک و آلودگی هوا کاهش خواهد یافت و با حذف واسطه ها قیمت کالاها کاهش و استاندارد زندگی ارتقا می یابد.

وی در مورد مدلهای پنجره واحد گفت: سه نوع مدل در پنجره واحد داریم. مدل مرجع واحد که اطلاعات را به صورت کادری یا الکترونیکی دریافت نموده و این اطلاعات را در اختیار همه مراجع دولتی مرتبط قرار می دهد و نظارت های لازم را برای جلوگیری از ایجاد بی وقفه در زنجیر تامین و پشتیبانی هماهنگ می کند.

او سپس با اشاره به کشور سوئد گفت:اداره گمرکات وظایف خاصی را در جهت منافع برخی مراجع نظیر اداره ملی مالیات (مالیات بر ارزش افزوده صادرات) دفتر آ»ار سوئد (آمار تجاری) هیات کشاورزی و هیات ملی تجاری انجام می دهد.

وی افزود:مدل (سیستم) اتوماسیون واحد برای جمع آوری و توزیع اطلاعات وظیفه جمع آوری ذخیره سازی و توزیع اطلاعات را در سرتاسر فرآیند تجارت به عهده می گیرد. او تاکید کرد: این مدل یک سیستم مکانیزه (توسط بخش خصوصی یا دولتی) ایجاد می کند.

دکتر مونا زهتابی همچنین گفت: از طریق مدل سیستم اتوماسیون مبادله اطلاعات، تاجر قادر خواهد بود اظهارنامه مالیاتی را از طریق الکترونیک ارسال نماید.

معماری پنجره واحد تجاری در کره دومین مبحثی که دکتر مونا زهتابی به آن پرداخت وی با تاکید بر اینکه بین تجارت الکترونیک و کسب و کارالکترونیک تفاوت وجود دارد ادامه داد: کسب و کار الکترونیکی به تعریف وسیع تری از تجارت الکترونیکی بر می گردد که علاوه بر تجارت الکترونیکی خدمات به مشتریان همکاری با شرکای تجاری سازمان واریز را دربر می گیرد.

وی افزود: کسب و کار الکترونیکی را فعالیت هایی فراتر از خرید و فروش صرف از طریق اینترنت می دانند مانند همکاری و فعالیت های درون سازمان.

او ادامه داد: تجارت الکترونیکی توصیف کننده فرآیند، خرید، فروش انتقال یا تبادل محصولات خدمات و یا اطلاعات از طریق شبکه های کامپیوتری می باشد.

این سمینار با معرفی معیارهای الکترونیکی بودن سازمان ها ادامه یافت.دکتر زهتابی معیارهای الکترونیکی بودن سازمان ها را اینگونه بیان کرد: عامل تحویل فرآیند محصول سازمان ها حقیقی. وی افزود: در تجارت سنتی تمامی سه بعد از محصول یا خدمت، فرآیند، عامل یا واسطه به صورت فیزیکی انجام می شود.

او در ادامه گفت: سازمان های تلفیقی سازمان هایی هستند که بعضی از امور خود را به صورت الکترونیکی و بعضی از اموررا به صورت فیزیکی انجام می دهند مانند سفارش یک پیراهن که سفارش و پرداخت به صورت الکترونیک و تحویل به صورت فیزیکی است.

 خاطر نشان می سازد این سمینار به دعوت و هماهنگی ناظر گمرکات خراسان رضوی و مدیر کل گمرک مشهد جناب آقای مسعود عاطفی انجام شد و مدیران دستگاه های اجرایی ، مدیران شرکت های بیمه ،بانکها، دانشگاه هاو موسسات علمی و پژوهشی ، مسئولین ستادی استانداری خراسان رضوی حضورداشتند.

درپایان از میهمانان پذیرایی و مدرک این دوره  اهدا شد.


سازمان فناوری اطلاعات ایران به همراه سایر دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در نمایشگاه هفته‌ی پژوهش و فن‌آوری به ارائه آخرین دستاوردها و پژوهش‌های صورت گرفته می‌پردازد. 

نمایشگاه هفته پژوهش و فن‌آوری با برنامه‌های متنوعی نظیر برگزاری جشنواره، همایش مدیریت پژوهش و فن‌آوری، تجلیل از پژوهشگران و فن‌آوران برتر از چهارم تا نهم دی‌ماه از ساعت ۹ تا ۱۷ در محل مصلی تهران برگزار می‌شود.


نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری امروز چهارم دیماه با حضور دکتر کامران دانشجو وزیر علوم و احمد وحیدی وزیر دفاع در مصلی تهران کار خود را آغاز کرد.

به گزارش مهر، این نمایشگاه از امروز کار خود را آغاز کرده است و تا 9 دیماه به فعالیت خود ادامه می دهد. ترویج فرهنگ پژوهش و فناوری در سطح کشور، شناسایی و عرضه یافته های پژوهشی و فناوری ،بستر سازی برای تجاری سازی یافته های پژوهشی و فناوری های توسعه یافته ، برقراری ارتباط سازنده میان پژوهشگران و فناوران دستگاههای اجرایی و خریداران دستاوردها و تقویت ارتباط با جامعه، از اهداف برگزاری هفته پژوهش و فناوری است.

 در نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری، کتب و نشریات علمی و تخصصی دانشگاهی (داخلی و خارجی)، تجهیزات تحقیقاتی و آزمایشگاهی که توسط شرکتهای ساخت داخلی و خارجی ساخته شده است و همچنین آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی که توسط دانشگاهها و مراکز پژوهشی و پارکهای علم و فناوی به عرصه تولید رسیده در فضایی به وسعت 12 هزار مترمربع در مصلی تهران  به نمایش  گذاشته شده است.

 بر اساس این گزارش، 35 دانشگاه، 29 پژوهشگاه، 23 پارک علم و فناوری، 33 دستگاه اجرایی،40 قطب علمی، 32 نشریه علمی پژوهشی، 16 انتشارات علمی، 19 شرکت تولید کننده تجهیزات پژوهشی و 81 انجمن علمی  در این نمایشگاه حضور دارند

 همچنین به منظور ایجاد فضای مذاکره و تعامل بین صاحبان فناوری و سرمایه گذاران بخش خصوصی و دولتی و ارائه انواع خدمات تخصصی در حوزه فناوری، غرفه ای  از مجموعه های توانمند در حوزه های تأمین مالی و سرمایه گذاری، خدمات تخصصی فناوری، مشاوره های حقوقی و ... در قالب غرفه های مستقل در این بخش حضور خواهند داشت.

 در بخش فن بازار، بیش از 110 محصول حضور دارند و رونمایی از آخرین طرحهای پژوهشی مربوط به شرکت کنندگان و برگزاری نشست های تخصصی در نمایشگاه از دیگر برنامه های این نمایشگاه است.


وزیر علوم، ‌تحقیقات و فناوری از تبدیل 110 ایده به پدیده و ارائه‌ آن در یازدهمین نمایشگاه هفته پزوهش و فناوری خبر داد.
به گزارش خبرنگار مهر، کامران دانشجو در حاشیه بازدید از یازدهمین نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری در جمع خبرنگاران ‌گفت: بخشی از دستاوردهایی که در صنایع مختلف رونمایی و اعلام می‌شوند توسط محققان و دانشگاهیان انجام می‌شود که در این نمایشگاه شاهد 110 ایده‌ تبدیل شده به پدیده در طول یک سال و نیم اخیر هستیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: برای افزایش خلاقیت و انگیزه در بین جوانان مسابقاتی را در این نمایشگاه برای جوانان پیش‌بینی کردیم که هر روز برگزار می‌شود. همچنین امسال برای اولین بار دستاوردهای جوانان و دانش‌آموزان را در این نمایشگاه ارائه می‌کنیم و امیدواریم چنین مسائلی بتواند انگیزه دانش‌آموزان و جوانان را برای شرکت در امور پژوهشی و تحقیقاتی افزایش دهد.

وی با بیان این که تحقیقات و پژوهش مراحل مختلفی مانند شکل‌گیری یک ایده و تبدیل آن به محصول در مراحل مختلف نیمه‌صنعتی و صنعتی دارد خاطرنشان کرد: صنایع دفاع حمایت بسیار خوبی از پروژه‌های تحقیقاتی و دانشگاهی انجام می‌دهد که امیدواریم دیگر صنایع کشور به همین میزان از این پروژه‌ها حمایت کنند.


دكتر محمود شبستری، در مراسم اختتامیه نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری خراسان رضوی که در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد، اظهار كرد: امسال 350 طرح به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است كه نسبت به 225 طرح سال گذشته، از رشد 35 درصدی برخوردار بود.

وی افزود: سال گذشته دانشگاه‌های فردوسی و علوم پزشكی مشهد نیز فضای مطلوبی داشتند. دانشگاه علوم پزشكی مشهد سال گذشته از لحاظ طرح‌های علمی و پژوهشی نسبت به سال‌های ما قبل آن شاهد رشد 46 درصدی بوده كه به دلیل همین میزان رشد، به عنوان برترین دانشگاه كشور شناخته شد، این مهم خود نشان‌دهنده حركت رو به جلوی استان در بخش علمی است.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری خراسان رضوی نیز با اشاره به ناکافی بودن بودجه بخش پژوهشی در كشور خواهان عمومی سازی پژوهش شد.

رضا عبدالملکی خاطرنشان كرد: كمتر از 1 درصد بودجه عملیاتی به پژوهش اختصاص یافته كه باید به 4 درصد برسد، اما برای جبران گذشته لازم است در سال آینده بیش از این مقدار به این بخش اختصاص یابد.

عبدالملكی در ادامه با بیان این‌كه كفایت داشته‌ها،‌ دانسته‌ها و تجارب یك ساله استان فضایی در حدود 25 هزار متر مربع را طلب می‌كرد، افزود: بیش از 17 هزار ساعت كار كارشناسی در كمیته‌ها و زیركمیته‌ها فقط برای حضور در نمایشگاه صورت گرفته است كه باعث شد این نمایشگاه به بهترین وجه شكل بگیرد.

وی عمومی‌ سازی پژوهش را یكی از موضوعات اساسی برشمرد و تصریح كرد: باید پژوهش و توسعه روستایی و دستیابی به ویژگی‌های روستای اسوه در سایه پژوهش و فعالیت‌های مطالعاتی عمومی سازی شود.باید موضوع پژوهش به طور ویژه‌ای در برنامه مدون سال تمام عناصر تاثیر‌گذار در خراسان رضوی گنجانده شود.

همچنین ‌سید ابوالفضل بشرویی، مدیركل آموزش و پژوهش استانداری خراسان رضوی در ادامه این مراسم اظهار كرد: طی چند سال گذشته جشنواره استان خراسان رضوی همواره رتبه اول را در سطح كشور كسب كرده است.

وی در ادامه افزود: آنچه در این جشنواره مشاهده شد، شور و شعف شعور بود و آموختن و آمیختن و نیز حضور پرشور موسسات آموزشی، دستگاه‌های اجرایی و واحدهای صنعتی كه نشان‌دهنده جریان شتابان توسعه و نوآوری در استان بود.

بشرویی در ادامه اجرای 12 همایش مرتبط با نیازها و چالش‌های توسعه استان را از جمله فعالیت‌های انجام گرفته توسط ستاد بزرگداشت هفته پژوهش برشمرد و تصریح كرد: كمیته علمی این ستاد 109 نفر را به عنوان برگزیدگان سال 89 انتخاب كرده كه شامل 21 نفر از پژوهشگران برتر و شایسته تقدیر دانشگاهی، سه نفر از فناوران برتر، سه موسسه فناور برتر، 14 دانشجوی برتر در مقاطع مختلف، پنج معلم برتر، هفت دانش‌آموز پژوهنده برتر، سه پژوهشگر در حوزه آموزش و پرورش، هفت پژوهشگر برتر و شایسته تقدیر در حوزه توسعه روستایی، چهار طلبه پژوهشگر برتر و شایسته تقدیر، 9 پیشكسوت برتر حوزه و دانشگاه، چهار ایده‌ برتر،21 نفر از محققان مقاله پوستر برتر، سه دستگاه اجرایی برتر، یک واحد صنعتی برتر، چهار استاد پژوهشگر و یك نفر پژوهشگر برتر دانشگاهی است.

مدیركل آموزش و پژوهش استانداری خراسان رضوی در ادامه انتشار «نشریه پیام پژوهش» و معرفی غرفه‌های برتر را از جمله دیگر اقدامات صورت گرفته در این نمایشگاه عنوان و ابراز كرد: ستاد اجرایی برگزاری جشنواره از سه كمیته علمی، تبلیغات و اطلاع‌رسانی و برگزاری نمایشگاه تشکیل شده بود كه مسوولیت كمیته علمی به عهده دانشگاه علوم پزشكی مشهد بود و هفت كمیسیون ریاست دانشگاه آزاد اسلامی، مدیریت حوزه علمیه خراسان، جهاد دانشگاهی مشهد، دانشگاه فردوسی، دانشگاه پیام نور، سازمان جهاد كشاورزی و آموزش و پرورش از زیرشاخه‌های این كمیته بودند.

وی افزود: یكی از اقدامات مهم دبیرخانه در سال جاری اسكن تمام كتب قدیمی در حوزه‌های توسعه‌،‌ برنامه‌ریزی و آمایشی بود كه بخشی از آن در قالب DVD در اختیار محققان قرار گرفته و علاوه بر این 7 كتاب جدید در زمینه‌های مختلف چاپ و توزیع شده است.

بشرویی خاطرنشان كرد: امروز فرهنگ‌سازی و اصلاح الگوی مصرف و نیز تلاش برای بهبود وضعیت ساكنین مناطق محروم به ویژه روستاها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است كه باید توجه ویژه‌ای را به آن معطوف كنیم.


روز پژوهش

پنجشنبه 3 دی 1388 03:08 ب.ظ

تعریف پژوهش:
پژوهش، به معنای عام، بررسی یا كاوشی سخت كوشانه و به معنای خاص، تحقیق و تجربه‌ای جامع با هدف‌ كشف واقعیت‌های نو و تفسیر درست این واقعیت‌ها، تجدید نظر در نتیجه‌گیری‌ها، نظریه‌ها و قوانین پذیرفته شده در پرتو واقعیت‌های كشف شده و به كارگیری عملی نتیجه‌گیری‌ها، نظریه‌ها و قوانین جدید است. در معنایی دیگر، پژوهش فرایند رسیدن به راه حل‌های قابل اطمینان از طریق گردآوری، تحلیل و تفسیرداده‌ها به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده و نظام‌منداست.
اهمیت پژوهش:
پژوهش یكی از اساسی‌ترین نیازها برای نیل به پیشرفت و توسعة همه جانبة یك كشور است و قدرت و استقلال هر كشوری بر پژوهش و تولید علم استوار است. بنابر این نوع و سطح فعالیت‌های پژوهشی یکی از شاخص‌های اصلی توسعه و پیشرفت محسوب می‌شود. موفقیت در تمام فعالیت‌های مربوط به توسعه از جمله صنایع، کشاورزی و خدمات به نحوی به گسترش فعالیت‌های پژوهشی بستگی دارد. پژوهش یکی از محورهای مهمی است که ضامن پیشرفت و توسعة پایدار در هر کشور به شمار می‌آید. اگر پژوهشی صورت نگیرد، دانش بشری افزایش نخواهد یافت و دچار سکون و رکود خواهد شد. بدون انجام پژوهش، امور آموزشی نیز از پویایی و نشاط لازم برخوردار نخواهد بود. ازاین رو یكی از عوامل اساسی پیشرفت در كشورهای توسعه یافته، توجه خاص به امر پژوهش است. اصولاً پیشرفت و توسعه، ارتباط مستقیمی با تحقیقات علمی دارد و رشد و توسعة كشورهای پیشرفته در نتیجة سرمایه‌گذاری در بخش پژوهش است. حجم وسیع پژوهش‌های علمی در كشورهای توسعه یافتة صنعتی گویای این واقعیت است.
منطق پژوهش:
پژوهش، فرایندی منطقی و معقول است كه هدف آن كشف روابط بین پدیدارها است. به دلیل نظم و ترتیب حاكم بر پدیدارها و رویدادها، امكان تنظیم قوانین، اصول و نظریه‌ها در رشته‌های گوناگون فراهم شده است و این قوانین و اصول و نظریه‌ها، به نوبة خود گویای نظم و همسانی موجود در
پدیده‌هاست.
كاركرد پژوهش:

– پژوهش دانش نو می‌آفریند.

-پژوهش امكان كشف كاربرد تازة دانش كهن را فراهم می‌سازد.
- پژوهش به آموزش بهتر می‌انجامد، چرا كه دانش نو و برنامه‌های آموزشی، مكمل یكدیگرند.
- پژوهش می‌تواند منبع درآمد باشد. پژوهشی كه سرمایه‌ای برای انجام آن در نظر گرفته می‌شود یك منبع مالی است.
- پژوهش موجب حل مسأله‌ها و تضادهای جامعه می‌شود.
-پژوهش به بشر این توانایی را می‌دهد كه بهتر با دنیای پیرامون خود رابطه برقرار كند و به اهدافش دست یابد.
-پژوهش موجب پیشرفت جامعه می‌شود.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به منظور گسترش فرهنگ پژوهش در جامعه، روز ?25 ?آذر از سوی «شورای فرهنگ عمومی كشور» به نام روز پژوهش نام‌گذاری شد. وزارت علوم تحقیقات و فناوری نیز از سال ?1379 ?چهارمین هفته آذر ماه را به نام هفتة پژوهش نام‌گذاری كرد و از سال ?1384? این نام به «هفته پژوهش و فناوری» تغییر یافت .ارج نهادن به مقام شامخ پژوهشگران و تجلیل از پژوهشگران برتر، شناسایی و طرح مشكلات و چالش‌های پیش روی و ارتقاء سطح پژوهش و فناوری در كشور از جمله اهداف این اقدام بود. در این راستا هر سال مراسم هفتة پژوهش با مشاركت بیشتر دستگاه‌های اجرایی كشور برگزار می‌شود. تقدیر از مقالات برتر، تقدیر از پژوهشگران‌ نمونه، تقدیر از مدیر تحقیق نمونه، تقدیر از پروژه‌های برتر و انتشار كارنامه پژوهشی در هر سال از مهم‌ترین برنامه‌های این هفته است.
مجوعه صدای ماندگار آذر ماه به 25 آذر،روزپژوهش اختصاص یافته است. به این مناسبت گزیده ای از مصاحبه با شخصیت های مبرز در حوزه تحقیقات علمی را عرضه می نماید.
جمع بندی
موفقیت روزافزون علم در شناخت جهان هدفدار و قانونمند كه با تكیه بر ابتكارات خلاقیت‌های به ودیعه نهاده شده از سوی خدای متعال در وجود بشر و بهره برداری از قدرت شگرف اندیشه آدمی صورت گرفته، فضای زندگی جدیدی را برای انسان‌ها به ارمغان آورده است.
این فضای جدید و این تمدن نوظهور كه خود برخاسته از تعاملات عمیق میان تمدنی و میان فرهنگی است، موجد خواست‌ها، نیازها، اندیشه‌ها مسائل و مشكلاتی است كه به نوبه خود توسعه علم و اندیشه را می‌طلبند.
در این مسیر اندیشه‌های ژرف در قالب پژوهش‌های بنیادین صورت بحث پذیر به خود می‌گیرند و دستمایه انجام پژوهش‌های كاربردی می‌شوند تا خواست‌ها و نیازها را پاسخ گویند و راه‌حل‌های بهتر و بیشتری برای مسائل و  مشكلات جوامع بشری پیشنهاد كنند و همین جاست كه نقش موثر و سهم بسزای بخش تحقیقات در روند تحولات جوامع آشكار می‌شود.‌
تحولات زندگی بشر در قرن بیستم نشان از گسترش روز افزون اهمیت علم و تحقیق داشت، به ویژه در نیمه  دوم این قرن كشورهای صنعتی و در حال توسعه با آگاهی از نقش پژوهش در خلق فن‌آوری و شتاب‌دهی برای توسعه، عمده توجه خود را مصروف تقویت و ارتقای بخش تحقیق نموده اند. از این روست كه می‌توان گفت بین پیشرفت بخش تحقیق و شتاب توسعه فراگیر و پایدار در هر كشور ارتباط مستقیم برقرار است.
نقش پژوهش در توسعه همه‌جانبه پایدار چنان برجسته و انكارناپذیر است كه می‌توان آن را بدون تردید نیروی محرك توسعه در همه حوزه‌ها اعم از فرهنگ، اقتصاد، سیاست و جامعه دانست. اما علی رغم اعتراف و اذعان نسبت به اهمیت مقوله پژوهش، این حوزه با دشواری‌های ساختاری و عملكردی فراوانی مواجه است.


  • تعداد صفحات :2
  • 1  
  • 2  

نظرسنجی

  • نظر شما درباره زمان برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری امسال چیست؟

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :