تبلیغات
هفته پژوهش - مطالب مهر 1388

دکتر فیروز بختیاری نژاد دبیر شورای قطب های علمی کشور آخرین وضعیت در خواست قطب های علمی کشور را تا پایان سال 1388 اعلام کرد. به گزارش روابط عمومی وزارت علوم دبیر شورای قطب های علمی کشور در این خصوص اظهار داشت:تا پایان سال 1388 تعداد ثبت نام برای ایجاد قطب علمی 498 مورد بوده که از این تعداد 267 مورد اقدام به ثبت اطلاعات نموده اند و همچنین در این مدت مقالات چاپ شده در مجلات علمی معتبر توسط اعضای هیئت علمی معرفی شده برای عضویت در هسته قطب 37130 مورد می باشد. وی در ادامه افزود: تعداد طرح های پژوهشی ارائه شده توسط اعضای هیئت علمی معرفی شده برای عضویت در هسته قطب 2960 مورد و تعداد دانشجویان ارشد و دکتری راهنمایی شده توسط اعضای هیئت علمی مذکور 16038 مورد بوده است. دکتر بختیاری نژاد همچنین تعداد دروس جدید طراحی شده را 469 عنوان و اختراعات و اکتشافات مورد تائید توسط اعضای هیئت علمی عضو در هسته قطب را 778 مورد اعلام کرد. وی همچنین پردازش نظریه جدید و مقالات منتشر شده در مجموعه مقالات همایشهای معتبر توسط اعضای هیئت علمی مذکور را به ترتیب 15 و 32241 عنوان برشمرد. لازم به ذکر است مهلت ثبت اطلاعات در پورتال دبیر خانه قطب های علمی کشور تا پایان اسفند ماه 1388 ، مهلت ارسال مستندات تا پایان فروردین ماه 1389 و مهلت ارسال برنامه تا پایان اردیبهشت ماه 1389 پیش بینی شده است.


برنامه سخنرانی های هفته پژوهش

گروه های فنی مهندسی و فیزیک 

دانشگاه آزاد شهرضا


احمدعلیرضا بیگی ظهر امروز در نشست كارگروه پژوهش، فناوری و نوآوری آذربایجان شرقی بر ضرورت نو‌آوری در زمینه پژوهش مبتنی بر فناوری‌های نوین تاكید كرد.
استاندار آذربایجان شرقی گفت: در موضوعات و طرح‌های مهم گروه‌های پژوهشی حضور چندانی ندارند و باید كارگروه پژوهش این خلأ را برطرف كند.
وی گفت: مسئولان ارشد باید اقدامات دستگاه‌های اجرایی را از طریق اداره كل پژوهش استان در زمینه پژوهش بررسی كنند.
بیگی با تاكید بر ضرورت همگرایی صنعت و دانشگاه در موضوع صنعت گفت: باید به یك جمع‌بندی در موضوع همكاری دانشگاه و صنعت رسید و نیازمند آسیب‌شناسی در این جلسه هستیم.
استاندار آذربایجان شرقی یادآور شد: باید با نگاه كارشناسانه آسیب‌های امر پژوهش و صنعت استان در جلسه كارگروه فناوری طرح و بررسی شود.
بیگی گفت: سود دو جانبه صنعت و دانشگاه در موضوع پژوهش باید محقق شود و در این زمینه خلأ چند ساله مشاهده می‌شود.
استاندار آذربایجان شرقی افزود: صنعت باید بتواند نیازهای خود را در دانشگاه‌ها هم باید تامین شده ببیند و دانشگاه‌ها نیاز پژوهشی صنعت را برطرف كنند.
وی یادآور شد: در حال حاضر نظارت عالیه بر امر هزینه‌كرد پژوهش در دستگاه‌های مختلف صورت می‌گیرد و دیگر مانند سابق سازمان‌ها نمی‌توانند اعتبارات یك درصد را بدون كار كارشناسی هزینه كنند.
بیگی یادآور شد: دانشگاه‌ها می‌توانند با ارتباط گسترده از این امكان بهره‌مند شوند و پژوهش در مراكز دانشگاهی را توسعه دهند.
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به فرارسیدن هفته پژوهش گفت: از پژوهشگران برجسته استان به صورت شایسته‌ای تجلیل می‌شود.


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: نخستین وظیفه زنان فرهیخته و دانشمند جهان اسلام این است که با تقویت جایگاه خود و ارایه راهکارهای مناسب، راههای پیشرفت زنان اسلام را شناسایی کنند. به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، "کامران دانشجو" روز چهارشنبه در نخستین همایش بین المللی زنان دانشمند جهان اسلام که در سالن اجلاس وزارت علوم و تحقیقات برگزار شد، اظهار داشت:در نگاه توحیدی زنان و مردان یکسان هستند و اسلام، زن و مرد را در کسب دانش در یک جایگاه می داند. وی تصریح کرد: پایین آوردن جایگاه زنان، ساخته فکر سلطه جویانه انسان های غیر موحد است. وزیر علوم با اشاره به اینکه زنان جامعه اسلامی در قیاس با سایر جوامع، مسوولیت بیشتری دارند، گفت: تعابیری چون ریحانه، عظمت زن را در جامعه اسلامی نشان می دهد. دانشجو افزود: جاهلیت پایین آوردن جایگاه زن هنوز وجود دارد و با گذشت زمان، تنها شکل این جاهلیت، در جوامع غربی تغییر کرده است. وی اضافه کرد: جایگاه زن در مقام مادر و مربی چنان عظمت می یابد که بهشت برین با گام های مادر شرافت پیدا می کند. وزیر علوم گفت: اسلام دین معرفت است و زن و مرد را به فراگیری علم و دانش فراخوانده است. بنابراین، زنان باید با الهام از تعالیم دینی و معارف قرآنی از خرافات دوری کنند.

منبع : اکسیر پارک علم و فناوری خراسان به نقل از پایگاه هفته پژوهش کشور


نویسنده:سعید بهمنی
ارزیابی میزان قرآنی بودن «ایده یا عنوان پژوهشی»

مقدمه

به طورمعمول امروزه در مراكز پژوهشی حوزوی یا دانشگاهی،هرگاه واژه «قرآنی» به یك عنوان افزوده می‌شود، آن پژوهش را قرآنی می‌خوانند،ولی حقیقت این است كه با نظر دقیق علمی،برخی از این تحقیقات را به صرف افزودن واژه قرآنی نمی‌توان پژوهشی قرآنی خواند. بسیاری نیز به طور مسامحه واژه قرآنی را برای هر پژوهش دینی و اسلامی بكار می‌برند.
چنان‌كه برخی هراثر دینی یا نمایش مذهبی اعم از كتاب، فیلم سینما یا تلویزیونی،تئاتر یا هرهنر تجسّمی مذهبی را قرآنی می‌خوانند و شاید به لحاظ همین نامشخص بودن معیار قرآنی بودن آثارعلمی و هنری است كه بسیاری از آثاری كه به عنوان آثار قرآنی درنمایشگاه‌های قرآنی نظیر نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌كریم-كه بزرگ‌ترین نمایشگاه قرآنی كشور است-به نمایش درمی‌آید،تنها می‌توان آنها را آثاری دینی، اسلامی و یا حتّی صرفاً معنوی دانست و قرآنی بودن آنها، محلّ تأمل است.
از این‌رودرمحیط‌ های تخصصی و علمی تعیین معیار و شناسه‌ای كه بتوان به وسیله آن به دقت لازم میزان قرآن بودن آثار را تعیین كرد،امری ضروری است، به ویژه آثار علمی كه در محیط پژوهشی شكل می‌گیرد. لازمه مدیریت، پدید آوردن یك اثرتخصصی علمی در زمینه قرآن، تشخیص میزان قرآنی بودن آن است.

نگاهی به ادبیات تحقیق در كشور

امروزه برای مدخل‌های پژوهشی واژه‌های متعددی به كار برده می‌شود و كاربرد این واژگان و اصطلاحات مربوط به آن به گونه‌ای است كه هنوزاستاندارد مشخصی كه بتوان آن را در همه مراكز علمی و پژوهشی معتبر دانست و درك یكسان و دقیقی از آن داشت به چشم نمی‌خورد. البته به طوركلّی، به نظر می‌رسد ادبیات پژوهش درجهان سوم و ازجمله دركشورهای درحال توسعه مانند كشور ما به آن درجه از پختگی لازم نرسیده است.آشفتگی بكارگیری واژگان گوناگون برای یك معنی و دقیق نبودن كاربردها كه تا اندازه‌ای عمومیت دارد و برخی اهل فضل نیزبدان مبتلا هستند،به خوبی حكایت ازاین توسعه‌نیافتگی در ادبیات پژوهش دارد.
بیش ازهمه واژگانی مانند موضوع، عنوان، مسئله، مدخل و درمواردی،اصطلاحات خارجی آن مانند تِز و برخی حتی واژه مركّب «موضوعِ تز» را در این‌باره بكار می‌برند. واژه تِز كه پركاربردترین واژه خارجی دراین‌باره است، در موارد بسیاری معادل نظریه و تئوری نیز بكار برده می‌شود.
به هرحال،زمانی پژوهش به سوی دقّت و تحقیق- به معنی واقعی-و نوآوری و كشف مطالب جدید پیش خواهد رفت كه پژوهش كاملاً متمركز و به دیگر سخن ازنوع «مسئله پژوهی» باشد. بدین‌معنی كه محقق مسئله‌ای از مسائل علمی را به درستی درك كرده، بتواند آن‌را به خوبی تبیین كند و سپس به حلّ آن و تهیه پاسخ و تولید دانش لازم برای آن بپردازد. با این نگاه كه شاید بتوان آن را معادل عبارت «تحریر محلّ نزاع» در ادبیات كلاسیك علمی حوزه دانست. چنان‌كه برخی عالمان را به دو دسته شارحان و محرّران تقسیم می‌كنند. شارحان به شرح و توضیح هرمطلبی می‌پردازند كه درباره یك متن یا مسئله قابل طرح است؛درحالی‌ كه محرّران تنها به آن بخش از مطالب می‌پردازند كه بتوانند از رهگذر آن، یافته‌های جدیدی به ارمغان آورند.معمولاً مطالب شارحان،خسته‌كننده و حجیم است ولی آثار محرّران دقیق،جذّاب و ماندنی است.
می‌توان ازجمله محرّران معاصر در حوزه دین‌پژوهی، مرحوم استاد شهید آیت‌الله مرتضی مطهری«رحمة‌الله» را نام برد كه در آثارِ خود، بیش از هرچیز به شناسایی مسائل مورد ابتلای جامعه و سپس تحریر و تبیین دقیق مسئله و آنگاه به حلّ آن پرداخته است.

«مسئله‌پژوهی» ضرورتِ نوآوری و شكوفایی در عرصه پژوهش

اگرچه گردآوری و تتبّع درآثارعلمی جایگاه خاصی در پژوهش دارد ولی هیچ‌گاه نمی‌تواند جای حل كردن مسائل جدید جامعه و حركت در مرزِ دانش را بگیرد. این سخن دور از واقعیتی نیست اگر بسیاری از مراكز علمی موجود را «موضوع محور» بدانیم كه بیش از هرچیز، به تتبّع، گردآوری و تدوین(17) می‌پردازند و كمتر به حلّ مسائل و حوادث واقعه توجه دارند. البته همان‌گونه كه اشاره شده،تحقیقِ بدون تتبّع و پیشینه‌شناسی منظّم و علمی و پدید آوردن شبكه‌ای از اطلاعات بدست آمده نیز نتیجه‌ای نخواهد داشت؛ولی باید توجّه داشت كه تتبّع،تنها مرحله‌ای از تحقیق و پژوهش است،نه سرمنزل مقصود.
تنها درصورتی می‌توان از رهگذر تتبّع به تولید دانش و گسترش كرانه آن پرداخت كه به «مسئله پژوهی» در پژوهش روآوریم و به گردآوری و تدوین میراث گذشته فقط به عنوان گامی از مسیربلند و صعب پژوهش بنگریم. در این صورت، شاهد شكوفایی دانش و بر سر نشستن شكوفه‌های جدید بر سرشاخه‌های درخت تحقیق در بهار جنبش و اهتزاز علمی كشورخواهیم بود.
وقت آن فرا رسیده است كه تنها به تدوین، تصنیف و تنظیم میراث علمی گذشته بسنده نكنیم و بادقت به زمانه‌شناسی بپردازیم و درباره حوادث واقعه و مسائل جدید با هوشمندی و درایت لازم به بررسی و تحقیق اقدام كنیم. بنابراین، گردآوری كلیاتی درباره هر مسئله برای تولید و گسترش دانش كافی نیست؛لازم است با تحریر درست و دقیق مسئله- مسئله‌شناسی- و استخدام اصول متقن و پایدار منابع اصیل دینی به ویژه قرآن‌كریم،به حلّ آن پرداخت. خوشبختانه، امروز افراد بسیاری به امور پژوهشی اشتغال دارند، ولی متأسفانه تعداد كسانی كه از عهده حلّ مسائل جامعه معاصر برآیند، بسیاراندك است. در این مقاله، همین‌مقدار سخن دراین‌باره بس است؛بادا كه در خانه كسی باشد!

ایده پژوهشی

دكترحسن انوری، واژه «ایده» را این‌گونه معنی كرده است: «اندیشه؛فكر؛رأی:ایده‌های درخشان» (انوری، 677/1) مراد نگارنده از ایده دراین مقاله، معنی لغوی آن نیست. به همین‌منظور،تعریفی از ایده ارائه می‌شود تا افزون بر اینكه مقصود ازآن تا اندازه ممكن روشن شود،تعریفی عملیاتی و قابل مشاهده و سنجش از آن داشته باشیم.
ایده پژوهشی اندیشه‌ای كه درعبارتی پژوهش‌انگیز و در بردارنده مطالبه‌ای پژوهشی بیان می‌شود. معمولاً عناصری از عنوان پژوهش درایده پژوهش یافت می‌شود.
اگرچه «ایده‌های پژوهشی»، بخش قابل توجهی از ورودی‌های واحدهای پژوهشی را تشكیل می‌دهند و ناگزیر از تعیین معیارهایی برای شناخت و جداسازی ایده‌های پژوهش قرآنی از غیرآن خواهیم بود، ولی «ایده‌های پژوهشی» در حكم عنوان‌های نارسایند؛ از این‌رو، می‌توان از همان معیارهای سنجش قرآنی بودن «عنوان پژوهش» برای سنجش قرآنی بودن «ایده پژوهشی» نیز بهره برد.
به طورمثال، عبارت «مدیریت در قرآن»، صرفاً یك ایده پژوهشی است. برای تبدیل شدن این ایده به بیانیه عنوانِ تحقیق،لازم است عناصر عبارت مذكور به گونه‌ای درنظر گرفته شود كه «شناختی دقیق و روشن از حوزه موضوع مورد تحقیق را عرضه دارد و درعین داشتن ویژگی‌هایی نظیر صراحت،قاطعیت و اختصار، خالی از هرگونه ابهام و پیچیدگی باشد». (خاكی، غلامرضا،/22)
در ایده «مدیریت در قرآن»، ابهامات فراوانی وجود دارد. به طورمثال،معلوم نیست مراد ما از پژوهش دراین‌باره، پژوهش درباره مبانی مدیریت، اصول مدیریت یا مصداق‌های مدیریت در قرآن است. همچنین، لفظ قرآن نسبت به آیات و سوره‌ها مطلق و عام است.چنان‌كه محدوده موضوعی نیز می‌تواند به گونه‌ای مشخص‌تر،مورد نظر قرار گیرد. مثلاً مشخص شود كه این تبیین درباره كدام سوره و كدام موضوع انجام می‌شود.

عنوان پژوهش

همان‌گونه كه اشاره شد،هر عبارت پژوهش‌برانگیزی را نمی‌توان «عنوان پژوهشی» نامید. عنوان تحقیق، باید كاملاً روشن و مشخص باشد و جای هیچ‌گونه ابهامی درآن وجود نداشته باشد.هرچه عنوان به طوردقیق‌تر درنظرگرفته شود مراحل بعدی تحقیق با وضوح و روشنی بیشتری قابل پی‌گیری خواهد بود.
بنابراین اگرایده فوق پس از بررسی و تأمل با قیودات و اوصاف مشخصه لازم همراه شد،آنگاه می‌توان آن را «عنوان پژوهشی» نامید.به طورمثال می‌توان ایده مذكور را به عناوینی به این شرح تبدیل كرد:«مبانی مدیریت در سوره‌های مكی»،«اصول مدیریت در سوره یوسف»، «نمونه‌های مدیریت در سوره سبأ».
درتعریف ایده،متذكر شدیم كه یك مطالبه پژوهشی در قالب ایده در بردارنده عناصری از عنوان پژوهشی است. چنانكه در ایده مذكور مفاهیم «مدیریت» و «قرآن»، عناصری از عبارت ایده‌اند كه در ساخت عنوانِ تحقیق بكار گرفته می‌شوند.
عنوان‌های سه‌گانه مذكوررا كه با استفاده از ایده پژوهشی «مدیریت در قرآن» تنقیح كردیم،به گونه‌ای بازهم دقیق‌تر قابل تنقیح است و می‌توان آنها را به گونه‌ای دقیق‌تر و تفصیلی‌تر به این شرح تبیین كرد:«مبانی مدیریت سیاسی در سوره‌های مكی»، «اصول مدیریت بحران در سوره یوسف»، «نمونه‌های برخورد با چالش‌ها درسوره سبأ».
در این عناوین به ترتیب به عنوان اول قید «سیاسی» و به عنوان دوم واژه «بحران» را افزودیم و در عنوان سوم به جای كلمه «مدیریت» عبارت «برخورد با چالش‌ها» را بكار بردیم كه یكی از شئون مدیریت است. افزودن این قیود و نیز تغییربرخی تعابیر،عنوانِ مورد نظر را بیش از پیش محدودتر و دقیق‌تر می‌سازد. طبعاً قید «سیاسی»، اقسام دیگر مدیریت را خارج می‌كند. قید «بحران» مدیریت در وضعیت عادی را نادیده خواهد گرفت و عبارت «برخورد با چالش‌ها» نیز نمونه‌های عمومی مدیریت را كنار خواهد گذاشت و تنها اتفاقاتی را در قرآن‌كریم مورد توجه قرار می‌دهد كه در بردارنده رفتار مدیریتی دربرابر فرصت‌ها و تهدیدهاست.

معیارهای ارزیابی میزان قرآنی بودنِ عنوان

پیش‌تر مؤلفه‌های اساسی پژوهش قرآنی را در سه مؤلفه برشمردیم.این سه مؤلفه را مبنای ارزیابی پژوهش پیش از فعالیت قرار می‌دهیم. بنابراین ارزیابی قرآنی بودن ایده، عنوان یا مسئله‌ای كه برای تحقیقات قرآنی درنظر گرفته شده است،مستلزم سنجش سه معیار اساسی(18) در این‌باره است:
1.خاستگاه قرآنیِ عنوان
2.نیاز به مطالعه قرآن و منابع قرآنی (از آن‌جهت كه به توضیح آیات كلام الهی پرداخته‌اند)
3. نقش پژوهش بر توسعه و تعمیق علوم،معارف و یا رفتار قرآنی (عمل به قرآن)
پیشنهاد می‌شود برای ارزیابی این سه معیار،دست كم یك كارشناس تحقیق،كاربرگ مربوط به این مرحله را تكمیل كند. درصورتی‌كه بیش از یك نفر كاربرگ را تكمیل كنند، معدلِ امتیازات بدست آمده به عنوان امتیاز قرآنی بودن پژوهش در این مرحله درنظر گرفته شود.

طراحی كاربرگ ارزیابی قرآنی بودنِ عنوان پژوهش

لازم است برای حلّ مسئله موردنظر و به منظور سنجش میزان قرآنی بودن پژوهش دراین مرحله به ساخت مقیاسی بپردازیم كه بتوان ازطریق آن،به سنجش قرآنی بودن پژوهش پرداخت.مناسب‌ترین راه برای رسیدن به این هدف، طراحی یك كاربرگ با استفاده ازمعیارهای بدست آمده است.
حال براساس معیارهای سه‌گانه فوق،به ساخت مقیاس سنجش قرآنی بودن پژوهش ازطریق طراحی كاربرگ موردنظر در این‌باره خواهیم پرداخت. بنابراین،معیارهای سه‌گانه را به عنوان شاخص سنجش در سمت راست جدول قرار داده و برای هریك ازآنها،یك طیف پنج‌فاصله‌ای را درنظر می‌گیریم و سپس ضریب مناسبی برای هر معیار تعیین می‌كنیم، درنتیجه كاربرگی دراختیارخواهیم داشت كه می‌تواند قالب ارزیابی قرآنی بودن پژوهش پیش از فعالیت را فراهم سازد. این كاربرگ،به شرحی خواهد بود كه به نام «كاربرگ ارزیابی قرآنی بودن پژوهش پیش از فعالیت» در ضمیمه یك درج شده است.

روش ارزیابی براساس كاربرگ

برای سنجش معیارها و بدست آوردن امتیاز نهایی،روش نگرش‌سنجی درنظر گرفته شده است. پیش‌فرض ما در این نوع ارزیابی،آن است كه درصورت مشخص ساختن معیارهای ارزیابی ایده یا عنوان یا مسئله تحقیق،كارشناسان تحقیق می‌توانند كمیت معیارها را تعیین كنند. به این منظور،كاربرگ ارزیابی معیارها دراختیار كارشناس تحقیق قرار می‌گیرد تا نگرش خود درباره هرمعیار را در یك طیف پنج فاصله‌ای مشخص سازد. به نظر نگارنده، تكمیل این كاربرگ به وسیله یك كارشناس تحقیق، قابل انجام است، ولی در موارد پیچیده و حساس،می‌توان از تعداد بیشتری از كارشناسان در تكمیل آن بهره گرفت و سپس معدل امتیازها را به عنوان امتیاز نهایی محسوب كرد.
سطح امتیازات با این فرض كه برای همه مؤلفه‌ها طیفِ یكسانی درنظر گرفته شود به این شرح خواهد بود: هیچ=0؛ كم=6؛ متوسط=12؛ زیاد=18؛ خیلی زیاد=24.
بنابراین حداكثر امتیاز در این كاربرگ24، متوسط12، و حداقل آن0 است. به این ترتیب،اگر جمع امتیاز بدست آمده فراتر از 12باشد،می‌توان پژوهش موردنظر را قرآنی دانست. حداقل امتیاز مورد نیاز برای قرآنی بودن پژوهش، كسب امتیاز 12 است. از این‌رو اگرامتیازایده‌ای كمتر از 12بود، می‌توان آن را قرآنی ندانست و هرچه امتیاز موردنظر از 12بالاترباشد، میزان قرآنی دانستن پژوهش، افزایش خواهد یافت.

توضیح كاربرگ ارزیابی

محلّ درج ایده

بالای جدول كاربرگ محلّ درج عبارت عنوان یا ایده است. عنوان یا ایده‌ای كه درصدد سنجش آنیم،با سه معیاراساسی مورد سنجش قرار می‌گیرد.

معیارهای سنجش قرآنی بودن ایده

درقسمت عوامل سنجش قرآنی بودن ایده كه همان معیارهای سنجش قرآنی بودن ایده‌اند سه معیار درنظر گرفته شده است كه عبارتند از:
1.معیار«خاستگاه قرآنی عنوان»
مراد ازخاستگاه قرآنی عنوان یا ایده آن دسته از زمینه‌های آگاهی قرآنی است كه درشكل‌گیری عنوان دخیل بوده است. همان‌گونه كه پیش‌ترگفته شد اصول1، 3، 10، 11، 12، 13 و14 از بخش «اصول مدخل‌یابی» در پیش‌گفتار جلد نخست دائرة‌المعارف قرآن‌كریم به تبیین خاستگاه قرآنی بودن مدخل پرداخته‌اند كه با مصادیق این معیار هم‌خوانی دارد. كارشناسان تحقیق برای سنجش میزان قرآنی بودن این معیار، زمینه تكوّن عنوان یا ایده را مورد توجه قرار می‌دهند. به طورمثال كارشناس تحقیق در ارزیابی میزان قرآنی بودن خاستگاه عنوان یا ایده به این نكته توجه می‌كند كه آیا صرفاً آگاهی‌های قرآنی سبب شكل‌گیری عنوان یا ایده شده است یا برخی آگاهی‌های دیگر عنوان یا ایده را شكل داده یا در شكل‌گیری آن دخیل بوده است. توجه به میزان نسبت قرآنی بودن خاستگاه عنوان یا ایده و دیگرعوامل دخیل درتكوّن آن، امتیازاین معیار را رقم خواهد زد.
2. معیار«نیاز به مطالعه قرآن و منابع قرآنی (از آن‌جهت كه به توضیح آیات كلام الهی پرداخته‌اند)»
مراد ازاین معیارآن است كه قرآن‌پژوه در مطالعات مربوط به عنوان یا ایده درمقایسه با دیگر منابع به چه میزان نیازمند مطالعه بر روی متن قرآن و منابع قرآنی است. به دیگر سخن، آیا قرآن‌پژوه برای تحقیق درباره عنوان یا ایده موردنظر، تنها نیازمند مطالعه متن قرآن و منابع قرآنی از آن‌جهت كه به تبیین آیات كلام الهی پرداخته‌اند است یا ناگزیر از مراجعه به دیگر منابع علمی نیزخواهد بود؟ توجه به میزان تأكید بر مطالعه متن قرآن و متون قرآنی نظیر تفسیر و تك‌نگارهای قرآنی از آن‌جهت كه به توضیح و تفسیر متن قرآن پرداخته‌اند،درمقایسه با منابع دیگرامتیاز این معیار را رقم خواهد زد.
3. معیار«نقش و تأثیر عنوان یا ایده بر توسعه و تعمیق علوم، معارف و یا رفتار قرآنی»
مراد ازاین معیار،آن است كه نتایج پژوهش به چه میزان بر ارتقاء سطح آگاهی مخاطبان درباره علوم یا معارف قرآنی كمك خواهد كرد و به آن عمق خواهد بخشید و یا عمل آنان را با توصیه‌های قرآن‌كریم هماهنگ‌تر خواهد ساخت.

طیف‌بندی امتیاز معیارهای سه‌گانه

درطیف‌بندی امتیازهای هر معیار از مقیاس پنج‌فاصله‌ای استفاده شده،درعین‌حال برای هرطیف نیز وزن و ضریبی خاص درنظر گرفته شده است تا نتیجه نهایی با دقت بیشتری همراه شود.

ضریب امتیاز معیارها

ضریب امتیاز معیار «خاستگاه قرآنی ایده»
«خاستگاه ایده قرآنی»خود قابل تحلیل به دو مؤلفه است:
1. آگاهی اجمالی قبلی از قرآن و معارف قرآنی
2. انگیزه دستیابی به معارف تفصیلی قرآنی با قطع‌نظر از آگاهی اجمالی به قرآن
اگرچه «خاستگاه قرآنی عنوان یا ایده»ازمعیارهای مهم قرآنی بودن پژوهش درباره آن است، ولی نقش آن در پژوهش قرآنی، فوق‌العادگی خاصی ندارد. چه بسا خاستگاه ایده قرآنی باشد، ولی تحقیق درباره آن نیازی به تحقیقات تفصیلی در قرآن نداشته باشد و همه مباحث در دامن دیگر علم شكل گیرد. به طورمثال اگر برداشتی علمی از یك آیه موردنظر قرار گیرد، ممكن است در مطالعات قرآنیِ مربوط تنها آشنایی با همان آیه و ترجمه و تفسیرآن آیه واطلاعات علمی طرح‌كننده عنوان یا ایده منشأ و خاستگاه ایده بوده باشد. دراین‌صورت، اطلاعات اندك قرآنی و نیزآگاهی ازبرخی مطالب علمی، موجب شكل‌گیری ایده شده است.
بنابراین،اگرچه می‌توان گفت خاستگاه این عنوان یا ایده قرآنی است،ولی ازآنجا كه مطالعات مورد نیاز برای تحقیق درباره عنوان یا ایده،الزاماً به بررسی منابع قرآنی منحصرنیست، نقش فوق‌العاده‌ای در قرآنی بودن پژوهش و تمركز بر مطالعات قرآنی ندارد. از این‌رو ضریب خاصی برای این مؤلفه درنظر گرفته نمی‌شود.
ضریب امتیاز معیاردوم (نیاز به مطالعه قرآن و منابع قرآنی از آن‌جهت كه به توضیح آیات كلام الهی پرداخته‌اند)
بسترمطالعات هرایده نسبت آن را با منابع اصلی تحقیق مشخص می‌سازد. هرچه در مطالعات مربوط بر روی منبع خاصی تأكید شود و بیشترین نیاز تحقیق را تعیین كند، نسبت تحقیق با آن منبع قوی‌تر خواهد بود. البته این بدان معنی نیست كه اگرمطالعات شما بر روی یك منبع خاص متمركز شود، الزاماً به توسعه و تعمیق آموزه‌های آن منبع كمك خواهد كرد. به طورمثال اگر شما درباره آمارحیواناتی كه در قرآن نام برده شده‌اند به تحقیق و بررسی در قرآن بپردازید، به منبعی جز قرآن مراجعه نخواهید كرد، درعین‌حال معمولاً تحقیق درباره این ایده هیچ نقشی در توسعه معارف و آموزه‌های قرآنی نخواهد داشته یا دست‌كم این نقش بسیار اندك خواهد بود.ازاین‌رو برای این معیار دخیل در قرآنی بودن عنوان یا ایده، ضریب(2) درنظر گرفته می‌شود.
ضریب امتیاز معیار«نقش ایده درتوسعه و تعمیق علوم قرآنی، معارف قرآنی یا رفتار قرآنی»
این معیار مهمترین معیار درمیان معیارهای سه‌گانه سنجش قرآنی بودن ایده است؛ زیرا درحیطه غایات و اهداف تحقیقات قرآنی قرار دارد؛و همواره غایات و اهداف شكل‌دهنده، مقدماتند. اگر هدف قرآن‌پژوه دست یابی به وسعت بیشتری از علوم یا معارف قرآنی باشد، بنابراین دغدغه قرآن‌پژوهی او بیشترخواهد بود. ازاین‌رو برای این معیار تعیین‌كننده در پژوهش درباره ایده، ضریب(3) درنظر گرفته می‌شود.

نمونه‌ها و نحوه امتیازدهی معیار «خاستگاه قرآنی» به ایده‌های پژوهشی

به عنوان مثال معیار خاستگاه قرآنی بودن در سه ایده «پیام صلح درقرآن»، «مدیریت در قرآن» و «انفجار هیدروژنی در قرآن» را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

ایده «پیام صلح در قرآن»

اگریك نفرغیرمسلمان كه قبلاً اطلاع چندانی از قرآن نداشته است،ایده «پیام صلح در قرآن» را مطرح كند، طبعاً خاستگاه شكل‌گیری این ایده در او صرفاً انگیزه شناخت دیدگاه قرآن در این‌باره است،بی‌آنكه اطلاع خاصی از قرآن داشته باشد. البته، ممكن است او با پیش‌فرض‌هایی دراین باره، همراه بوده باشد چنانكه ممكن است یكی از پیش‌فرض‌های وی این باشد كه «همه كتب آسمانی دربردارنده پیام صلح برای بشریتند» و از جمله كتب آسمانی در بردارنده پیام صلح، قرآن، كتاب مسلمانان است؛ولی این بدان معنی نیست كه به طور خاص، آگاهی از قرآن و سابقه مطالعات قرآنی وی،عامل شكل‌گیری چنین ایده‌ای بوده باشد. ازسوی دیگر، انگیزه آگاهی از پیام قرآن در این‌باره،می‌تواند سبب شكل‌گیری این ایده گردیده باشد. بنابراین اگرچه آگاهی تفصیلی از قرآن منشأ شكل‌گیری این ایده نبوده است، ولی انگیزه بررسی این ایده به منظور آگاهی از معارف قرآنی،سبب شكل‌گیری آن بوده است؛از این‌رو، امتیازمتوسط به بالا برای سنجش این معیار در این ایده مناسب خواهد بود؛زیرا هم اطلاع وی از متن قرآن در تكوّن ایده تأثیرداشته و هم انگیزه وی از انجام این تحقیق، دستیابی به اطلاعات درون قرآن دراین‌باره است.
(19) (متوسط) Xn1>2

ایده «مدیریت در قرآن»

حال اگر یك دانشمند مسلمان كه آشنایی مناسبی با قرآن‌كریم و دانش مدیریت دارد،ایده «مدیریت در قرآن» را مطرح سازد، باتوجه به اینكه معمولاً افزون براینكه آگاهی از آموزه‌های قرآنی،زمینه شكل‌گیری این ایده را در طرح‌كننده این ایده كه با علم مدیریت آشنایی دارد،فراهم كرده است، به طورطبیعی انگیزه دستیابی به دیدگاه قرآن در این‌باره نیز در تكوّن این ایده نقش خواهد داشت. به این ترتیب، معیار «خاستگاه قرآنی بودن» این ایده،بالاترین امتیاز را خواهد داشت.
(خیلی زیاد) Xn2=4

ایده «انفجار هیدروژنی در قرآن»

اگر بخواهیم معیار«خاستگاه قرآنی بودن» ایده «انفجار هیدروژنی در قرآن» را بسنجیم، همان‌گونه كه پش‌تر اشاره شد،این معیار را با دومؤلفه «پیشینه آگاهی قرآن» و «انگیزه دستیابی به دیدگاه قرآن» مورد توجه قرار می‌دهیم. كسی‌كه چنین ایده‌ای را مطرح می‌كند، افزون براینكه تا اندازه‌ای از داده‌های علوم طبیعی مانند فیزیك و شیمی آگاهی دارد، از داده‌های قرآنی نیزاطلاع دارد. به طورطبیعی باید میزان آگاهی صاحب این ایده از گزاره‌های قرآنی به اندازه‌ای باشد كه بتواند مستنداتی از آیات قرآنی را برای دلالت بر این پدیده به خاطرآورد.(20) ازطرفی بسیار روشن است كه او نمی‌توان جزئیات علمی این پدیده را از قرآن استخراج كند و ناچار است با الهام از قرآن دراین زمینه فرضیه‌سازی كند و سپس به طوركامل با استفاده از داده‌های علوم طبیعی به مطالعه در این زمینه بپردازد. از این‌روبه نظر می‌رسد «خاستگاه قرآنی بودن این ایده» نیز می‌تواند دست‌كم متوسط باشد.
(متوسط) Xn3>2
نمونه‌ها و نحوه امتیازدهی معیار دوم «نیاز به منابع قرآنی از آن‌جهت كه به تبیین آیات، پرداخته‌اند»
برای نمونه سه عنوان «مدیریت سیاسی در سوره سبأ»، «روش‌شناسی پاسخ‌دهی به شبهات در قرآن» و «روش‌های آموزش قرآن در زمان رسول‌خدا(ص)» را با معیار «نیاز به مطالعه قرآن و منابع قرآنی از آن‌جهت كه به توضیح آیات كلام الهی پرداخته‌اند» مورد سنجش قرار می‌دهیم.
عنوان «مدیریت سیاسی در سوره سبأ»
اگرچه برای تحقیق درباره ایده «مدیریت سیاسی در سوره سبأ»نیازمند بررسی متون مربوط به علم سیاست خواهیم بود، ولی به هرحال لازم است به مطالعه دقیق قرآن نیز بپردازیم. بنابراین امتیاز این معیار از متوسط یعنی2 بیشتر خواهد بود.
(متوسط) Yn1>2
عنوان «روش‌شناسی پاسخ‌دهی به شبهات در قرآن»
به طورطبیعی تحقیق درباره ایده «روش‌شناسی پاسخ‌دهی به شبهات درقرآن»،مطالعات بسیار وسیعی در قرآن را می‌طلبد و نیازچندانی به مطالعات غیرقرآنی ندارد، از این‌رو امتیاز معیار«نیازبه مطالعه قرآن و منابع قرآنی از آن‌جهت كه به توضیح آیات كلام الهی پرداخته‌اند»، بالاترین میزان را خواهد داشت.
(خیلی زیاد) Yn2=4
عنوان «روش‌های آموزش قرآن در زمان رسول‌خدا(ص)»
روشن است كه مطالعه درباره عنوان «روش‌های آموزش قرآن در زمان رسول‌خدا«ص»،بیش از آنكه نیاز به مطالعه متن قرآن داشته باشد،نیازمند مطالعات تاریخی است. از این‌رو، امتیازمربوط به معیار «نیاز به مطالعه قرآن و منابع قرآنی از آن‌جهت كه به توضیح آیات كلام الهی پرداخته‌اند»، درباره این ایده كمترازمتوسط خواهد بود.
(متوسط) Yn3<2
نمونه‌ها و نحوه امتیازدهی به معیارسوم «نقش پژوهش در توسعه علوم یا معارف قرآنی یا عمل به قرآن‌كریم»
برای سنجش این معیاركه مهمترین معیارمشخص كردن ایده قرآنی است،سه عنوان «قلمرو ولایت پیامبر در قرآن»، «شیوه‌های تفسیرشیعه در قرن چهاردهم» و «تأویل گروه فرقان از قرآن» را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم. در نگاهی ابتدایی به این سه عنوان درمی‌یابیم كه عنوان نخست معارفی و دو عنوان دیگر علوم قرآنی‌اند.

ایده «ولایت پیامبر در قرآن»

كسی كه تحقیق درباره ایده «قلمرو ولایت پیامبر در قرآن» را مدنظر دارد، درصدد گسترش معارف قرآنی درباره شخصیت پیامبردر قرآن است و پژوهش در این مورد است كه موجب توسعه آگاهی درباره معارف قرآن دراین‌باره و نیز تعمیق آن در این زمینه خواهد شد. به این ترتیب امتیاز این عنوان باتوجه به این معیار دربالاترین میزان خواهد بود.
(خیلی زیاد) Zn1=4
عنوان «شیوه‌های تفسیر شیعه در قرن چهاردهم»
این ایده علوم قرآنی است و هدف پژوهشگر از بررسی درباره آن گسترش آگاهی درباره یكی از مسائل علوم قرآنی است كه همان «روش‌های تفسیر قرآن» است. به این ترتیب ممكن است این تحقیق درگسترش معارف قرآنی نقش مستقیمی نداشته باشد، ولی به توسعه دانایی در حوزه علوم قرآنی كمك خواهد كرد، اگرچه این تأثیر نیزمستقیم نیست. بهرحال، هدف تحقیق گسترش دانش در این زمینه است. از این‌رو امتیاز این معیار دراین ایده بالاتر از متوسط درنظر گرفته می‌شود.
(متوسط) Zn2>2
عنوان «تأویل گروه فرقان از قرآن»
این عنوان نیزعلوم قرآنی است. هدف از این تحقیق،مطالعه درباره رویكرد برداشت از قرآن درمیان گروهی سیاسی به نام فرقان است كه دراواخر دهه50 و اوایل دهه60 در كشور ما ظهور و بروز داشت و دست به اقداماتی اعتقادی ازجمله تفسیر قرآن و فعالیت‌هایی سیاسی ازجمله ترور بزرگان انقلاب زد. بررسی رویكرد این گروه در تأویل قرآن،بیش از آنكه به تبیین تأویل قرآن كمك كند، به معرفی روش این گروه می‌پردازد،و درصدد معرفی نوع تمایلات فكری این گروه است. اگرچه ممكن است محقق درهنگام مطالعه درباره این ایده به مقایسه روش این گروه با دیگر روش‌ها بپردازد و حتی به طورگسترده روش تأویل گروه فرقان را ابطال كند، ولی آنچه ازعناصر و عبارات این ایده برمی‌آید، چیزی جز گزارش رویكرد این گروه دراین‌باره نیست. از این‌رو، امتیاز مربوط به معیار«نقش ایده در توسعه و تعمیق علوم قرآنی، معارف قرآنی یا رفتار قرآنی» دراین ایده، كمتر از متوسط درنظرگرفته می‌شود.
(متوسط) Zn3<2

نمونه ارزیابی «قرآنی بودن ایده یا عنوان» براساس كاربرگِ ارزیابی

پی نوشت ها:

1. اصول‌الكافی69/1، ح5: «روی الصادق«ع»: أنّ رسول‌الله خطب الناس بمنی، فقال: أیها النّاس ما جاءكم عنی یوافق كتاب الله فإنا قلته، و ما جاءكم یخالف كتاب الله فلم أقله»؛ وسائل الشیعه: ج18، الباب9 من أبواب صفات القاضی، الحدیث40 و41: روی الطبرسی فی «الإحتجاج» عن الحسن بن الجهم(2) قال: قلت له تجیئنا الأحادیث عنكم مختلفه، فقال: «ما جاءك عنّا فقس علی كتاب الله عزّ و جلّ و أحادیثنا، فإن كان یشبههما فهو منّا، و إن لم‌یكن یشبههما فلیس منّا»، قلت: یجیئنا الرجلان وكلاهما ثقه بحدیثین مختلفین ولا نعلم أیّهما الحق؟ قال:«فإذا لم تعلم فموسّع علیك بأیّهما أخذت». حسن بن الجهم بن بكیر بن أعین الشیبانی، در ترجمه نجاشی، ص108 مورد توثیق قرار گرفته و درباره وی چنین آمده است: «وقال ثقه،روی عن أبی‌الحسن الرضا.»
2. مقصود ما از واحد تحقیقاتی،هر مجموعه‌ای است كه به گونه‌ای جمعی به تحقیق می‌پردازند؛خواه یك كار گروه یا گروه یا پژوهشكده یا پژوهشگاه باشد.
3. ایشان چند سال پیش،این مطلب را در یك مكالمه تلفنی به نگارنده اعلام كرد. چنانكه در كتاب مذكور نیز این مطلب را آورده است.
4. مرحوم دهخدا این معنی را از اقرب‌الموارد اقتباس كرده است.
5. تألیف،از ریشه «أ ل ف» به معنی پیوند زدن كه اصطلاحاً به معنی جمع‌آوری و تنظیم مجموعه‌ای از مطالب متناسب با یكدیگراست.
6.تصحیح متون،كه معمولاً بر روی متون كهن و سنگین علمی انجام می‌گیرد و همراه با مقابله نسخه‌های خطی آن متن و شرح و توضیح لغات و عبارات دشوار است.
7. ترجمه،كه در آن،متنی از زبانی به زبان دیگر برگردانده می‌شود.
8. تفسیر،كه به معنی آشكار كردن مراد گوینده و یا نویسنده از یك متن است.
9. شرح،كه به معنی رفع ابهام‌ها و ارائه توضیحات و اطلاعات بیشتر در رابطه با یك متن است.
10.احیای نسخ،كه شامل: شناسایی، مرمت، بازخوانی، مقایسه و دیگر فعالیت‌های لازم برای تبدیل كردن یك نسخه خطی به نسخه چاپی و یا قابل استفاده می‌باشد.
11.آزمایش، كه به معنی سنجش و بررسی یك متغیر در حالات و شرایط گوناگون است.
12.نگارنده معادل فارسی واژه «ایده» را نیافتم تا از آن در این عبارت استفاده كنم.اگرچه برخی اظهار می‌دارند كه اساساً این واژه فارسی است و به زبان‌های دیگر راه پیدا كرده است،تاكنون دلیلی براین سخن نیافته‌ام.
13.بسیاری عنوان پژوهش را «موضوع پژوهش» می‌نامند كه تعبیردقیقی نیست.اصولاً موضوع،محوری از مسائل یا حوزه‌ای ازعلم را در برمی‌گیرد كه نمی‌توان در تحقیقات و پژوهش،از آن استفاده كرد.به هرحال،آنها كه تعبیر «موضوع پژوهش» را بكار می‌برند، مرادشان «عنوان پژوهش» است.
14.مراد از محصول، پژوهشی است كه عملیات پژوهشی آن به پایان رسیده،ولی هنوز به عنوان خروجی و برون‌داد منتشر و توزیع نشده و دراختیار مخاطبان قرار نگرفته است.
15.مراد از «خروجی پژوهش»، آن دسته از محصولات پژوهشی است كه توزیع شده و در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.
16.مركز فرهنگ و معارف قرآن، دائرة‌المعارف قرآن‌كریم، ج1، ص23 تا 25. مركز مذكور، این قسمت از سخن خود را به المیزان، ج8، ص359 ارجاع داده است.
17.مراد از تدوین، تنظیم و تنسیق جدید علوم موجود است.
18.می‌توان مؤلفه‌ها یا معیارهای سه‌گانه فوق را به معیارهای بیشتری تحلیل كرد،ولی از آنجا كه هدف آن است كه كاربرگ و عناصر ارزیابی ساده باشد و از هرگونه پیچیدگی پرهیز كنیم، به این سه معیاربسنده شده است. به طورمثال، مؤلفه اول (خاستگاه قرآنی)،به مؤلفه‌های زیرقابل تحلیل است:
1.برخورداری از سابقه آگاهی درباره مسئله موردنظر در قرآن
2.عدم برخورداری از سابقه آگاهی مذكور و صرفاً انگیزه آگاهی از معارف قرآن سبب طرح مسئله شده است. (با قطع‌نظرازاینكه نقشی درگسترش علوم و معارف قرآنی و عمل به قرآن‌كریم داشته باشد یا نه.)
همچنین،مؤلفه دوم (نیاز به مطالعه قرآن و منابع قرآنی از آن‌جهت كه به توضیح آیات كلام الهی پرداخته‌اند)، به مؤلفه‌هایی به این شرح قابل تحلیل است:
1.نیاز به متن قرآن در تحقیق
2.نیازبه منابع تفسیری از آن‌جهت كه به تبیین آیات الهی پرداخته‌اند.
3.نیازبه تك‌نوشته‌های موضوعی درباره علوم و معارف قرآنی
تحقیق درباره ایده مؤلفه سوم (نقش و تأثیر پژوهش بر توسعه و تعمیق علوم،معارف و یا رفتار قرآنی) نیز به مؤلفه‌هایی به شرح زیر،قابل تحلیل است:
1.نقش پژوهش بر توسعه معارف قرآنی
2.نقش پژوهش بر توسعه علوم قرآنی
3.نقش پژوهش بر توسعه عمل به قرآن‌كریم
4.نقش پژوهش بر توسعه برنامه‌ریزی درباره گسترش تمسك به قرآن‌كریم
به این ترتیب، 9معیار خواهیم داشت كه در سه دسته، قابل تقسیم و ارزیابی خواهد بود.
19.شرح علائم اختصاری:
X: امتیاز معیار خاستگاه قرآنی
n: ایده،عنوان یا مسئله موردنظر
n1: ایده پیام صلح در قرآن
20.آیات مباركه سوره تكویر/6: «وإذا البحارُ سجِّرت» و سوره انفطار/3: «وإذا البحار فُجِّرت»، می‌تواند زمینه طرح فرضیه‌هایی در این باره باشد.

منابع و مأخذ
1.انصاری، مرتضی؛ فرائد الأصول، دفتر انتشارات اسلامی.
2.حسن‌بن زین‌الدّین، معالم‌الدّین معالم‌الأصول، دفتر انتشارات اسلامی.
3.حرّعاملی، محمد؛تفصیل وسائل‌الشیعة إلی تحصیل مسائل‌الشریعة (وسائل‌الشیعة)، قم، مؤسسة آل‌البیت«ع»، 1409ق.
4.خراسانی، محمدكاظم؛ كفایة الأصول، قم، مؤسسة آل‌البیت«ع»، 1409ق.
5. خرّمشاهی،بهاءالدین؛دانشنامه قرآن و قرآن‌پژوهی، تهران، دوستان[و]ناهید، 1377ش.
6. خاكی، غلام‌رضا؛ روش تحقیق با رویكردی به پایان‌نامه‌نویسی، تهران، بازتاب، 1382ش.
7. صفایی حائری، علی(عین-صاد)؛درآمدی بر علم اصول، قم، لیلة‌القدر، 1380ش.
8. انوری،حسن؛فرهنگ بزرگ سخن، تهران، سخن، 1381ش.
9. عیاشی، محمدبن مسعود؛تفسیرالعیاشی، تهران، چاپخانه علمیه،1380ق.
10.مركز فرهنگ و معارف قرآن؛ دائرة‌المعارف قرآن‌كریم، قم، بوستان كتاب،1382ش.
11.مطهّری،مرتضی؛آشنایی با علوم اسلامی(اصول فقه، فقه).
12.اعتمادی تبریزی خواجوی، مصطفی؛ شرح رسائل، قم، مهر،بی‌تا.
13.نادری، عزّت‌الله- سیف نراقی، مریم؛ روش‌های تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن درعلوم انسانی، بی‌جا، دفتر تحقیقات و انتشارات بدر، 1375ش.
14.دهخدا،علی‌اكبر؛لغتنامه دهخدا، (زیرنظر دكتر محمّدمعین و دكتر سیدجعفرشهیدی)، تهران، مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، 1377ش.
منبع:نشریه پژوهشهای قرآنی،شماره 57.




مدیر شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری پردیس:

پژوهشگران به معنای واقعی حمایت نمی شوند.

مدیر شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری پردیس با بیان اینکه از پژوهشگران کشور به معنای واقعی حمایت نمی شود گفت: برای رسیدن به جایگاه مطلوب علم و فناوری باید از پژوهشگران حمایت کامل شود.

به گزارش ستاد خبری هفته پژوهش، رضا ریاضی با بیان این مطلب اظهار داشت: تنها ارگانی که از پژوهشگران کشور به صورت خاص حمایت می کند بنیاد ملی نخبگان است که تنها وجود یک مرکز کافی نیست.

وی با بیان اینکه حمایت های بنیاد ملی نخبگان به تمامی پژوهشگران کشور اختصاص داده نمی شود افزود: بسیاری از پژوهشگران قابلیت فعالیت های علمی- پژوهشی را دارند ولی به دلیل نبود حمایت های لازم نمی توانند از این قابلیت ها استفاده کنند.

مدیر شرکت صنعت اندیش مدار مستقر در پارک فناوری پردیس اضافه کرد: حمایت از پژوهشگران باید افزایش یابد تا تمامی پژوهشگران دانشگاهی و صنعتی فعال کشور را در برگیرد.

وی با اشاره به نقش پارک های علم وفناوری در روند پژوهش کشور گفت: پارک علم و فناوری پردیس طی سال های گذشته در زمینه تحقیقات و تجاری سازی محصولات نتایج مطلوبی داشته است.

ریاضی تصریح کرد: پارک های علم و فناوری برای دستیابی به اهداف خود نیازمند بودجه هستند که امیدواریم بودجه های پارک های علم و فناوری به زودی افزایش یابد.



نظرسنجی

  • نظر شما درباره زمان برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری امسال چیست؟

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :